Skocz do zawartości


Witaj.

W przypadku niejasności, problemów z rejestracją prosimy o kontakt przez formularz zgłoszeniowy (lewy, górny róg tej strony - KONTAKT). Odpowiemy najszybciej jak się da.
Pozdrawiamy - administrator i modertorzy ptclub.pl


Ile czynnika do klimy ?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
49 odpowiedzi w tym temacie

#1 Bezimienny Gość.M@Ti_*

Bezimienny Gość.M@Ti_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 30 marzec 2009 - 12:43

Chcę wymienić czynnik i jestem ciekaw ile się go tam powinno znajdować ?

#2 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 30 marzec 2009 - 17:50

M@Ti, Pod maską powinieneś mieć niebieskawą lub żółta nalepkę, na której podana jest ilość czynnika. Czynnik to r 134a, ilości niestety nie jestem na razie w stanie sprawdzić, ale z tegio co pamiętam w okolicach 600 gram. Jak dokładnie sprawdzę to napiszę. Pozdrawiam

#3 jasmina

jasmina

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 1847
  • Dołączył:  08 wrz 2008
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,4L

Napisano 30 marzec 2009 - 21:25

a przepraszam dlaczego chcesz wymienic czynnik???
jesli chodzi o ilosc to proponuje sie nie sugerowac napisami na tabliczkach znamionowych srednio akurat na uklad powinno byc okolo 800gram - lecz to wszystko zalezy od innych czynnikow - powinno sie raczej doprac ilosc czynnika do aktualnego rozprezania kapilary i sredniej wartosci cisnien jakie jest osiągane tzw niskie i wysokie.
Krotko mowiąc na manometrze powinno uzyskiwac temerature miedzy 0-5stopnia.
Ale ponawiam pytanie czemu chcesz zmieniac czynnik????? hmm

#4 Bezimienny Gość.M@Ti_*

Bezimienny Gość.M@Ti_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 31 marzec 2009 - 08:25

dzięki maxym72. jasmina czynnik powinno się wymieniać raz na 2 lata (tak zalecają magicy od klimy), ponieważ czynnik chłodniczy jest razem z olejem smarującym sprężarkę. Kupiłem PT w tamtym roku i nie wiem kiedy ostatni raz taka czynność była wykonywana.

#5 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 31 marzec 2009 - 08:57

M@Ti, jasmina, Zgadzam się z magikami od klimatyzacji, czynnik dobrze jest wymienić raz na dwa trzy lata z paru przyczyn. Po pierwsze czynnik nosi ze sobą po układzie klimatyzacji olej smarujący, który ma za zadanie smarowanie sprężarki, a olej ten ma zadziwiającą zdolność do zakwaszania się i ponieważ wszystkie elementy układu klimatyzacji wykonane sa z aluminium (łącznie z tłokami sprężarki) powoduje wcześniejsze jej zużycie. Trudno jest mi się zgodzić ze zdaniem, że ilość czynnika należy dobierać do wskazań zegarów. To nieprawda, każdy układ ma z góry i ściśle określoną ilość czynnika i to dokładnie +-25g, a to co przy prawidłowej wadze czynnika pokazują zegary może nam powiedzieć co w układzie należy wymienić. Jeśli zawór rozprężny lub kapilara (w zależności od rodzaju układu) jest rozkalibrowany to mamy do czynienia z za małą róznicą pomiędzy wysoką a niską stroną ciśnienia. Jeśli czynnika będzie za dużo, to i tak nie zwiększysz różnicy ciśnień, a doprowadzisz do znacznego wzrostu ciśnienia w układzie ogólnie. Oczywiście uzyskasz parametr termiczny, ale kosztem parametrów ciśnienia, a praca na za wysokim ciśnieniu nie przyczynia sie do zdrowia układu. Przy wymianie czynnika tak naprawdę najważniejsze jest odzyskanie oleju zużytego i wymiana jak największej części tego oleju na nowy. Czynnik faktycznie nie ulega zużyciu, a jedynie wydostaje sie przez pory materiału lub nieszczelności połączeń. Nawet w szczelnym układzie przez pory materiału potrafi w ciągu dwóch trzech lat uleciec 10% czynnika. Ilośc właściwa czynnika jest też ważna z innej przyczyny - jeśli czynnika będzie za mało , to sprężarka nie będzie prawidłowo smarowana, gdyż czynnik w całym układzie będzie występował jedynie w stanie gazowym, a taki stan nie przenosi ze soba płynnego oleju. Zostanie on więc w separatorze, a sprężarka będzie smarowana za ubogo lub w ogóle i ulegnie zatarciu. Teoretycznie układ o za małej ilości czynnika powinien zostać rozłączony przez presostat, ale niestety presostaty są zazwyczaj uszkodzone (zablokowane) i pokazują cały czas ciśnienie dopuszczalne do pracy. Objawem za niskiego ciśnienia jest bardzo częste włączanie się i wyłączanie sprężarki klimatyzacji w cyklach 10 sekundowych wraz z włączaniem i wyłączaniem wentylatora chłodnicy oraz syczenie czynnika wewnątrz samochodu, tak jakby ktoś spuszczał powietrze z opony - czynnik w stanie gazowym jest przeciskany przez kryzę, a powinien być w stanie płynnym a dopiero po przejściu przez kryzę zamienić się w gaz. Ogólnie ilość czynnika jest z góry uzależniona od pojemności układu, a to co dzieje sie na zegarach powinno nas popychać do działań naprawczych. Pozdrawiam i obiecuję niedługo dłuższy artykulik o układach klimatyzacji i jak sprawdzić na słuch czy wszystko jest w miarę ok. Wiosna idzie i widzę, że problem sie pojawi. Pozdrawiam

[ Dodano: 2009-03-31, 10:01 ]
jasmina, Wbrew pozorom różnice między wersjami silnikowymi są pod względem ilości czynnika dość spore, najmniej 550 najwięcej 900 . Todość istotna różnica biorąc pod uwagę to co wcześniej napisałem. Pozdrawiam

#6 jasmina

jasmina

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 1847
  • Dołączył:  08 wrz 2008
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,4L

Napisano 31 marzec 2009 - 19:06

maxym72, - jak to nazywasz ci magicy od klimy sie nie znają na niczym - skonczylem studia o tym kierunku wiec mozemy troszke polemizowac na ten temat.
Ilosc czynnika nie ma nijak do ilosci oleju jaki moze byc w ukladzie - lecz ilosc oleju obniza zawsze sprawnosc czynnika. Jesli uklad jest szczelny i hermetyczny to bzdura wymieniac i kombinować.

DLACZEGO NIE ZMIENIACIE CZYNNIKA CO DWA LATA W SWOICH LODOWKACH DOMOWYCH - UKLAD TAKI SAM - GAZ TAKI SAM.

szkole wlasnie takich magikow od klimy ktorzy wlasnie sobie kupili urządzenie do klimy a jeszcze wczoraj sprzedawal pietruszke na rynku - ale teraz jest poprostu spec od klimy.

Studia skonczylem na ten temat - pracuje w tym temacie i wychowalem sie od malego w chlodnictwie i moge wam napelnic nasze auto nawet gazem P/Butan i tez bedzie chodził.
maxym72, - pracujesz w serwisia chyba to wiesz ile osób w polsce ma certyfikaty na auta r12 lub gaz r22 - czyli tzw czynniki zabronione i na utylizacje takich czynnikow.
Ja sie panowie do dzis ucze i szkole non-stop i przepraszam ze tak powiem ale majster od klimy nie jest dla mnie autorytetem.

!!!!!Ponowie swoje pytanie: Dlaczego nie wymieniacie gazu i oleju w lodówce. Te uklady sa identyczne i mają takie same czynniki. !!!! hmm

[ Dodano: 2009-03-31, 20:08 ]
M@Ti, - a ty myslisz ze ci powiedzą co innego - przeciez to im zalezy na zarobku prawda??? A jeszcze pewnie cie namowią na "PIC" odgrzybianie. Panowie psikną specjalnym specyfikiem i "bedzie pani zadowolona."

[ Dodano: 2009-03-31, 20:10 ]
w moich autach klima nie jest napelniana co dwa lata i od 15 lat chodzi - KURDE PERPETUM MOBILE hmm

[ Dodano: 2009-03-31, 20:10 ]
Nie przepraszam juz za zlosliwosc.

#7 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 31 marzec 2009 - 19:48

jasmina, Mylisz się, układ lodówki jest troszeczke inny - widziałas kiedys lodówkę ze sprężarka tłokową rotacyjną? Myślę, że tylko w bardzo wysokowydajnych urządzeniach takich jak chłodnie. A tam robi się właśnie to samo co w samochodach.. Odnośnie ilości oleju zgadzam sie jest ona też ściśle określona i przeolejenie układu oniża jego sprawność - 100 % racji. Ale nie powiesz, że za mała ilość czynnika nie powoduje zjawisk, które opisałem. Nie pracuję w zakresie chłodnictwa, ale układami klimatyzacji samochodowej zajmuję sie od 15 lat i troszeczkę mułu sprężarkowego sie nałykałem. Zyczę dalszej bezawaryjnej eksploatacji układu w twoich samochodach. Bez złośliwości, ale nie tylko studia czynią człowieka - u mnie pracuje jeden taki 70 latek, który studiów nie skończył ale zadziwiłby Cię w niejednej sprawie związanej ze ślusarstwem i motoryzacją. :piwo

#8 jasmina

jasmina

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 1847
  • Dołączył:  08 wrz 2008
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,4L

Napisano 31 marzec 2009 - 20:05

maxym72, - roznica miedzy sprezarkami akurat nie ma tutaj zadnego znaczenia dla budowy ukladu - a taką sprezarke akurat widzialem i takie jak najbardziej byly kiedys wykorzystywane nazywały sie "SARATOF" rosyjskie - zresztą pisząc o ukladzie ze jest identyczny jak w lodowkach mialem na mysli caly uklad. W chlodniach takze nie wymienia sie czynnika - a jesli juz taki jestes obczytany w temacie to powinienes wiedziec ze dobre chlodnie nie są na freon bo wszystkie typy gazow sa przeznaczone do pewnych zakresow temperatur. Jak chcesz to na zlocie najblizszym zrobie wam na szybko klimatyzacje - wystarczy mi kawalek rurki miedzianej - wezme ze sobą - gaz P/Butan i kompresorek kupiony w markecie do pompowania kół - wytrzyma wprawdzie max 30 min i sie zatrze ale klima bedzie jak marzenie. zrobimy na szybko chlodziarke do mrozenia puszek z piwem.

[ Dodano: 2009-03-31, 21:11 ]
maxym72, - proponuje poczytac na temat: podstawy termodynamiki obiegów chłodniczych sprężarkowych: jednostopniowe, dwustopniowe, kaskadowe, rzeczywiste wraz z przykładami obliczeniowymi. hmm

#9 Nazwa

Nazwa

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 5817
  • Dołączył:  18 lut 2009
  • Rok Produkcji:2000
  • Silnik:2.0M Gasss ;)
  • Imię:Przemek
  • Skąd::Andrychów
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 31 marzec 2009 - 20:15

Panowie duży szacun dla was, właśnie dzięki takim dyskusją zwykły spalacz benzyny może dowiedzieć się coś więcej o klimie :piwo

Byl bym wdzięczny za parę słów o tym jak sprawdzić stan klimy przy zakupi PT :)

#10 jasmina

jasmina

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 1847
  • Dołączył:  08 wrz 2008
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,4L

Napisano 31 marzec 2009 - 20:16

Dodam ci ze skoro naprawiasz uklady klimatyzacji powinienes takze wiedziec co sie tak naprawde dzieje w ukladzie klimatyzacji - piszesz o jakims zakwaszeniu to moze napisz skod sie ono bierze???

[ Dodano: 2009-03-31, 21:20 ]
Ano wlasnie jesli jakis pan od "klimatyzacji" wezmie sie za nio i bedzie ambitnie wymienial gaz bo tak trzeba to faktycznie bedzie tak jak mowisz?? Dlaczego - dlatego ze przy wymianie gazu i oleju zostawiacie wilgoc w ukladzie a wtedy gaz r134a nie miesza sie z olejem syntetycznym w konsekwecji tego pod wpływem resztek wilgoci bezpowrotnie rozkłada się na alkohol i kwas, który przyśpiesza wlasnie zużycie układu.

[ Dodano: 2009-03-31, 21:27 ]
Zreszta bezsensu rozmowa - maxym72, - nie pomysl sobie ze ja sie tutaj wymądrzam i bede cie uczył albo probuje cos udowodnic - poprostu mam wlasne zdanie na ten temat wymiany gazu co dwa lata - ty masz swoje doswiadczenie a ja mam swoje doswiadczenia - i proponuje zakonczyc to akademicką rozmowe ok.

#11 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 01 kwiecień 2009 - 07:26

jasmina, Też uważam, ze rozmowa jest bez sensu. Widziałeś kiedyś wymianę czynnika w samochodzie?, ?Jaka wilgoć, jeśli przed wpuszczeniem świerzego czynnika przez minimum 30 minut w zależności od posiadanego urządzeniia wytwarzasz w układzie próżnię? Próznię czyli nic. Olej wypuszczany jest z układu klimatyzacji porywanyn czynnikiem w fazie ciekłej i odzyskiwany w automacie wraz z ewentualnymi zanieczyszczeniami. Powinno się go wpuścić jedynie tyle, ile się go odzyskało, więc nie ma problemu przeolejenia, chyba, że jakiś teoretyk napuścił go kiedyś za dużo, ale to po wymianie będzie można zobaczyć podczas obserwacji zachowania ciśnień w układzie. Może nie jestem tak biegły w chłodnictwie jak ty, ale wiem o tym, ze kżda materia podlega prawom termodynamiki i lodówke tak samo jestem ci w stanie zrobic nawet przy pomocy balonika z powietrzem - inna sprawa to wydajność układu i jego trwałość (tak jak zauważyłeś, twoja lodówka będzie działała 30 minut i się zatrze, a nie przez 3660 godzin średnio przez 5 lat użytkowania samochodu) oraz warunki w jakich będzie pracował. Czy lodówka też ciągle trzęsiesz, ruszasz przewodami i ocierasz nimi o rózne inne urządzenia i róznica w przechłodzeniu wynosi czasami do 80c? Wymiana czynnika ma taki sens, że jesteś w stanie zważyć ile tego czynnika w układzie było, i czy należy poszukiwać nieszczelności, czy sa to ubytki naturalne. Jak juz wyżej napisałem, zwykły zjadacz chleba nie wie kiedy czynnika jest za mało i zapieprza samochodzikiem, zadowolony, że klimka chodzi aż do bum sprężarki, a wtedy płacz i pytanie - dlaczego się zatarła? A tak nawiasem mówiąc ile zatartych sprężarek klimatyzacji widziałeś 5, 10 20? Ja około setki i każda z nich została zarżnięta z powodu zbyt małej ilości8 czynnika i niesprawnego presostatu. Swiadomy naprawiacz klimatyzacji sprawdza podczas podłaczenia urządzenia wszystkie parametry pracy układu, także to, czy wentylator skraplacza załącza się przy prawidłowym ciśnieniu strony wysokiej, czy termometr parownika na czas odłącza sprężarkę klimatyzacji w celu zapobieżeniu zalodzeniu parownika, czy presostat działa poprawnie or5az czy szczelina sprzęgła sprężarki jest w dopuszczalnym zakresie i nie wymaga regulacji . Podkreślam - świadomy i świadomy problemów klimatyzacji w motoryzacji. Dlatego określenie wymiany czynnika funkcjonujące wśród ludu ma sens u kogoś, kto wie czego szukać. Czynnik stosowany w motoryzacji r134a w odróznieniu od czynnika r12 stosowanego wcześniej ma znacznie mniejsze łańcuchy cząstek chemicznych, w związku z tym łatwiej przeciska się przez pory materiału i ewentualne nieszczelności. Stąd konieczność dbania o jego odpowiednią masę w układzie. Trwaja prace i są juz pierwsze tego efekty opracowania układów do zastosowania w motoryzacji pracujących z dwutlenkiem węgla jako czynnikiem roboczym. To swoistego rodzaju rewolucja głównie dla ochrony środowiska i zdrowia użytkowników.
O układach chłodniczych ogólnie nie mam zamiaru się więcej uczyć, bo nie poprawi to mojej efektywności wykrywania usterek w układach klimatyzacji samochodowej, ale dzięki za przypomnienie gdzie mogę szukać wiedzy na temat. Będę musiał pogrzebać w piwnicy i wytachać stare nikomu niepotrzebne skrypty z polibudy.
Na szczęście w pt układ klimatyzacji jest w miarę dobrze zabezpieczony w przeciwieństwie do innych samochodów chryslera, obie strony są monitorowane pod względem ciśnienia przez sterownik silnika i tylko czasem zdarza się, że uszkodzony pierwszy bieg wentylatora skraplacza (chłodnicy wodnej także) powoduje nadmierny wzrost ciśnienia strony wysokiej i częste włączanie i wyłączanie sprężąrki w cyklach 5-10 sekund co szxybko uszkadza sprzęgło i powoduje zatarcie sprężarki. Jeśli włączycie klimatyzację to po włączeniu w pt od razu powinien się włączyć wentylator chłodnicy na pierwszym biegu, jeśli tego nie robi to albo klima nie działa, albo wentylator ma uszkodzony pierwszy bieg - do naprawy przed sezonem letnim. Pozdrawiam i bez urazy, ale samochody to trochę specyficzna dziedzina chłodnictwa, jak każda inna wymaga doświadczenia i świadomości praktycznej, której mozna sie nauczyć na własnym tyłeczku. Pozdrawiam i życzę sukcesów w pracy zawodowej. Szczególnie praktycznej. :kciuki

#12 Bezimienny Gość.M@Ti_*

Bezimienny Gość.M@Ti_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 02 kwiecień 2009 - 11:36

Widzę że niezłą dyskusje wywołałem. Wymienię czynnik tak i tak bo auto jest z roku 2002 więc zakładam że od czasu produkcji jest niewymieniany. A tak na marginesie zajmuje się systemami klimatyzacji i wentylacji w szpitalu i chętnie widziałbym takich ekspertów jak jasmina i maxym 72 w moim dziale - dzięki za dyskusje wiedzy nigdy dość :kciuki

#13 Nazwa

Nazwa

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 5817
  • Dołączył:  18 lut 2009
  • Rok Produkcji:2000
  • Silnik:2.0M Gasss ;)
  • Imię:Przemek
  • Skąd::Andrychów
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 02 kwiecień 2009 - 13:04

Mati, tak z ciekawosci ile u ciebie wołaja z wymiane czynnika?

#14 Bezimienny Gość.M@Ti_*

Bezimienny Gość.M@Ti_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 02 kwiecień 2009 - 13:37

od 120 zł do 350 zł z "pseudodezynfekcją" :)

#15 JA_cek

JA_cek

    Kolegunio

  • Pomagamy sobie
  • Posty: 168
  • Dołączył:  15 mar 2009
  • Rok Produkcji:2003
  • Silnik:2.2 CRD
  • Imię:Jacek

Napisano 02 kwiecień 2009 - 15:14

A jak już padł temat pseudodezynfekcji.
Jest możliwość samemu sensownie odgrzybić układ? Ponoć te specyfiki dostępne w sklepach to pic na wodę.

#16 jasmina

jasmina

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 1847
  • Dołączył:  08 wrz 2008
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,4L

Napisano 02 kwiecień 2009 - 19:37

M@Ti, - a co szukacie kogos????

#17 Bezimienny Gość.M@Ti_*

Bezimienny Gość.M@Ti_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 03 kwiecień 2009 - 07:04

Tak jasmina szukamy. Aktualnie jest w budowie szpital w Słupsku, który z rok zostanie oddany do użytkowania. Ja dostałem zadanie zorganizowania Działu monitoringu technicznego i zarządzania mediami, monitorującego wszystkie systemy i instalacje szpitala w systemie BMS - energia cieplna, elektryczna, klimatyzacja, wentylacja, gazy medyczne, para, kontrola dostępu itd.

#18 jasmina

jasmina

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 1847
  • Dołączył:  08 wrz 2008
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,4L

Napisano 03 kwiecień 2009 - 09:22

ciekawy temat - fajny i duzy projekt - jak cos to zapraszam na priv :kawka

#19 Bezimienny Gość.shell_*

Bezimienny Gość.shell_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 03 kwiecień 2009 - 16:57

Hej. Właśnie dziś zrodził mi się dylemat bo zauważyłem, że klimka samoczynnie się włącza i wyłącza w cyklach około 6-10 sek. Dzięki Waszej dyskusji dowiedziałem się więc, że to probably za mała ilość czynnika. Czy jednak ktoś z was zna jakiegoś magika w Wawie co by zrobił dobrze? Wdzięczny byłbym za jakiś namiar. Pzdr

#20 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 03 kwiecień 2009 - 19:15

shell, Przeczytaj dokładnie i sprawdź, czy włącza się wentylator chłodnicy. Może dklatego tak jest.

[ Dodano: 2009-04-03, 20:17 ]
M@Ti, Zgodnie z obietnicą do twojego pt powinno wejść 510 gram czynnika. Wersja 2,2 crd. Pozdrawiam.





Podobne tematy Zwiń

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych