Skocz do zawartości


Witaj.

W przypadku niejasności, problemów z rejestracją prosimy o kontakt przez formularz zgłoszeniowy (lewy, górny róg tej strony - KONTAKT). Odpowiemy najszybciej jak się da.
Pozdrawiamy - administrator i modertorzy ptclub.pl


czy tak można 10w40 na 5w30


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
23 odpowiedzi w tym temacie

#21 Bezimienny Gość.adam48_*

Bezimienny Gość.adam48_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 13 sierpień 2010 - 21:28

wszystkiego nie wyjaśnię i odrazu chce wprowadzic poprawki do tego co napisałem wczoraj, takze spieszę z wyjaśnieniem. jednak to normy amerykańskie są łatwiejsze do wytłumaczenia. SL/CF to sa normy amerykanskie a konkretnie API, natomiast europejskie to ACEA np.: A3/B4. czeski bład się wkradł w moje przekonania. dla zauktualizowania wiedzy poczytałem specjalnie troche literatury w tym temacie, ale to i tak tylko podstawy podstaw o olejach, bo to przecież sama chemia a ja z chemi zawsze miałem buta. teraz w skrócie przedstawie pare cytatów z tego co wyczytałem , a więc (będa powtórzenia z mojej poprzedniej wypowiedzi):
KLASY JAKOŚCI:
API - wg amerykańskiej klasyfikacji API klasa jakości oleju do silnika benzynowego oznaczana jest symbolem z literą S (od SA do SM). w dieslu z literą C (od CA do CI). im dalsza litera tym lepiej. jeśli są oba oznaczenia np. SL/CF tzn. że olej jest do benzynowych i do diesli.
ACEA - europejska klasyfikacja. do silników banzynowych stosowane są klasy A1, A2, A3, A4, A5, do diesli od B1 do B5. oleje o pośrednich własnościach mają zwykle klasę A3/B3, z kolei A3/B4 nadają się m. in. do diesli z beśpośrednim wtryskiem. A5/B5 stosowane bywają do niektórych nowoczesnych silników, w tym z wydłużonymi okresami międzyprzeglądowymi. to tyle o tej klasyfikacji - więcej nie wiem.
sa jeszcze aprobaty producentów. niektórzy producenci mają konkretne wymagania. oleje które przeszły ich testy mogą mieć na opakowaniu znak aprobaty danego producenta samochodów np.: MB-Approval 229.3, VW 502.00/505.00. czyli mercedes-benz i volkswagen.
Klasa lepkości określa płynność oleju. liczba przy literze W to lepkość zimowa (olej 0W jest bardziej płynny w niskich temp. niż 10W). druga liczba opisuje lepkość latem (50 zachowuje lepkość do wyższych temperatur otoczenia niż 30). do nowoczesnych samochodów z reguły stosowane są oleje klas OW/30 i 5W/30, które z racji większej płynności obniżją opory tarcia. i tutaj nie można mylić płynności oleju z gęstościa bo ta z grubsza jest zawsze taka sama.
jesli silnik jest w dobrej kondycji nalezy dobierac olej wg wytycznych producenta. gorszy bedzie mogl cos narobic chociaz to nie jest powiedziane, a na lepszy szkoda kasy.
co do wyjaśnień znaków zapytania - SM/SL/CF - tez chciałbym wiedzieć, ale są jeszcze takie Mobil SAE 0W40 API: SJ/SL/SM/EC/CF - to jest dopiero zagadka
ACEA 2004 - musiała zajść jakaś auktualizacja klasyfikacji w tym roku (prawdopodobnie)
C3 - z tego co sie domyslam to jest starsze oznaczenie wspólczesnego A i B (prawdopodobnie)
A3/B3, A3/B4 powiedzmy wyjaśnilem wcześniej. ta klasyfikacja jest bardziej swojego rodzaju szyfrem gdzie kazda z cyfr określa rodzaj silnika w ktorym olej ma pracowac.
podsumowujac marka nie ma żadnego znaczenia, a oleje syntetyczne to te na których jest napis syntetic lub fully syntetic. półsyntetyki zawierają jedynie do 30% syntetyka.

#22 Bell

Bell

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 10256
  • Dołączył:  30 lip 2009
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,2 CRD
  • Imię:IzaBell'a

Napisano 14 sierpień 2010 - 08:19

Nie wiem jakim cudem, ale zweryfikowałam co lano w mojego PiTka wcześniej...

I było to 5W40 (2007 i 2008) a w 2009 zalano w niego 10W40.

Obecny stan oleju wynosi z 5 mm ponad minimum.

Co wlewać teraz?? :(

#23 rafe1

rafe1

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 5356
  • Dołączył:  14 paź 2008
  • Rok Produkcji:2005
  • Silnik:2.4GT M
  • Imię:Rafał
  • Skąd::Płock
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 14 sierpień 2010 - 09:39

Co wlewać teraz??

jack daniel`s + cola + lód :lol

#24 Kostek

Kostek

    Kozak

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 1591
  • Dołączył:  27 mar 2010
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:1,2 benzyna M
  • Imię:Adam

Napisano 14 sierpień 2010 - 17:27

jack daniel`s + cola + lód

Do mojego to samo prosze :lol

Uprzejmie proszę w dziale technicznym nie robić spamu ,
chyba wiadomo co ze spamem zrobimy ? :cwaniak - adames






Podobne tematy Zwiń

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych