Skocz do zawartości


Witaj.

W przypadku niejasności, problemów z rejestracją prosimy o kontakt przez formularz zgłoszeniowy (lewy, górny róg tej strony - KONTAKT). Odpowiemy najszybciej jak się da.
Pozdrawiamy - administrator i modertorzy ptclub.pl


Zdjęcie

Zwiększenie siły wspomgania układu kierowniczego-wymiana pompy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
25 odpowiedzi w tym temacie

#1 CruiserT

CruiserT

    Nowy użytkownik

  • Użytkownicy
  • Posty: 12
  • Dołączył:  01 maj 2018
  • Rok Produkcji:brak
  • Silnik:brak
  • Imię:Tom
  • Skąd::Warszawa
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 07 listopad 2020 - 20:06

Witajcie,

 

W PT Cruiserach wspomaganie kierownicy jest nastawione "słabo" (wersja benzynowa 2.4)-daleko do kręcenia kierownicą jedną ręką, jest ono ciężkie w porównaniu do wielu aut z tamtego okresu produkcji, a zwłaszcza amerykańskich.

Czy ktoś z Forumowiczów próbował zmienić pompę na mocniejszą-jeśli tak to od jakiego modelu, ile orientacyjnie kosztuje taka zmiana i jak bardzo może to zwiększyć zużycie paliwa?

Jeśli chodzi o obecną pompę wg mechaników od pojazdów amerykańskich jest w dobrym stanie, chodzi prawidłowo jak w typowym PT Cruiserze - przebieg ok 105 000 km, sitko w zbiorniczku było czyszczone, olej wymieniany na Mopar, napięcie paska ok, opony standardowe 205/55 R16, specyfiki typu Militec-1 USA/Ceramizer CK akurat w tym modelu nie przyniosły zauważalnej zmiany (w przeciwieństwie do np. peugeota, gdzie po jednym z nich wspomaganie po odpowiednim przebiegu zaczęło chodzić o ok 15-20 % lżej).



#2 Stefan2011

Stefan2011

    PT PRO

  • Pomagamy sobie
  • Posty: 618
  • Dołączył:  24 sie 2012
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:1.6 16V Manual
  • Imię:Stefan
  • Skąd::Jelenia Góra
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 22 listopad 2020 - 11:27

Chyba nie ma "laboratorium", które by testowało takie modyfikacje. Pozostają własne pomysły i próby.

#3 Al Capone

Al Capone

    PT PRO

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 697
  • Dołączył:  04 wrz 2016
  • Rok Produkcji:2004
  • Silnik:1.6
  • Imię:Al
  • Skąd::się tu wziąłem?
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 22 listopad 2020 - 17:27

Zmiana pompy? Jaki jest sens tego typu modyfikacji?  Aby zyskać 15%-20% lżejsze kręcenie kierownicą? :) Czy nie prościej poćwiczyć trochę hantlami? :)

Prowadzę samochody w których można kręcić kierownicą za pomocą jednego palca. W niektórych w ogóle nie trzeba kręcić bo same skręcają (autoparkowanie) ale przy PT nie odczuwam żadnego dyskomfortu ze względu na słabsze wspomaganie. Ot.... trochę ciężej ale i tak bez problemu.


Użytkownik Al Capone edytował ten post 22 listopad 2020 - 17:31

  • urynian lubi to

#4 Susel_125

Susel_125

    Uzależniony

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 462
  • Dołączył:  27 lut 2019
  • Rok Produkcji:2004
  • Silnik:GT 2.4 T , M
  • Imię:Piotr
  • Skąd::Zielona Góra
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 22 listopad 2020 - 20:45

Dołożyć dodatkowo elektryczne wspomaganie które jest montowane w kolumnie.

Tak na szybko pomyślał ...



#5 CruiserT

CruiserT

    Nowy użytkownik

  • Użytkownicy
  • Posty: 12
  • Dołączył:  01 maj 2018
  • Rok Produkcji:brak
  • Silnik:brak
  • Imię:Tom
  • Skąd::Warszawa
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 27 listopad 2020 - 20:37

Dziękuję z odpowiedzi.

Myślę, że właśnie te 15-20% lżej kierownicą byłoby akceptowalne (oczywiście prościej poćwiczyć na siłowni ale teraz zamknięte-a tak serio po prostu lubię mocno działające wspomaganie-wiekszość amerykańców tak ma-jakie oni pompy tam wpakowali-albo jakie słabe do PT:-).

Już przy zmianie opon na zimowe-miększe od letnich czuję różnicę ok 10%.

Odnośnie pomysłu dodatkowego elektrycznego wspomagania-nie wiem czy jest jakiś magik, który by się tego podjął i jaki byłby finalny efekt i cena.

Idealnie byłoby wymienić pompę na mocniejszą ale poza ogólnymi pomysłami, że może jakaś od Chryslera Voyagera 2.4 by podpasowała i była lepsza bo auto cięższe to pewnie mocniejsza to konkretów brak.

Spece od pomp ewentualnie mogą zwiększyć ciśnienie o ok 10%, twierdząc, że to bezpieczne bo pompy mają rezerwę na ok 15% więcej, a po ok. 100 000 każda pompa będzie trochę słabsza niż nowa więc to zwiększenie ciśnienia to byłby tylko powrót do 100% sprawności.



#6 urynian

urynian

    PT Amateur

  • Użytkownicy
  • Posty: 15
  • Dołączył:  06 wrz 2020
  • Rok Produkcji:2005
  • Silnik:2.4 A TURBO
  • Imię:Konrad
  • Skąd::Lesznowola
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 17 grudzień 2020 - 14:35

Bo to jest sportowa maszyna i tak ma właśnie być.

Ale serio - to mnie bardziej denerwuje promień skrętu niż siła jaką trzeba włożyć w kręcenie fajerą. Tylko że ja na razie przejechałem PT może ze 150 km to co ja tam wiem :) - dłużej spędziłem przy nim na dłubaniu niż jeżdżeniu. Co prawda gdzieś tam przeszło mi przez głowę i nawet miałem pytać czy to normalne że wspomaganie jest takie słabe w PT bo myślałem że może u mnie jest jakiś problem - ale już widzę że to norma.



#7 raffitech

raffitech

    Przedszkolak

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 141
  • Dołączył:  04 lis 2011
  • Rok Produkcji:2008
  • Silnik:2,4l A
  • Imię:Rafałek
  • Skąd::Katowice
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 19 grudzień 2020 - 23:40

Cześć, ja tam nie mam problemu z oporem kierownicy, po prostu od zawsze stosuję ciśnienie w kołach przednich 0,2 atm wyższe od zalecanego w instrukcji. Na dobrych drogach nie ma różnicy w komforcie jazdy, a kierownica chodzi leciutko.. 



#8 CruiserT

CruiserT

    Nowy użytkownik

  • Użytkownicy
  • Posty: 12
  • Dołączył:  01 maj 2018
  • Rok Produkcji:brak
  • Silnik:brak
  • Imię:Tom
  • Skąd::Warszawa
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 20 grudzień 2020 - 13:51

Promień skrętu rzeczywiście jest duży ale można kręcić jeśli wspomaganie byłoby mocniejsze :mniam

Zwiększenie ciśnienia tylko na przedniej osi?Jak to się spisuje podczas jazdy-auto jest dalej tak samo stabilne/przewidywalne jak z jednakowym ciśnieniem na obu osiach?

Ja mam zawsze max.zalecane ciśnienie 2.4 na obu osiach-po zwiększeniu do 2.5 jest już twardo i za bardzo czuć nierówności.

Jeśli chodzi o wspomaganie standardowa pompa w PT powinna mieć 105 bara-znalazlem na necie nowe zamienniki do voyagera za ok 400 zł z deklarowanym 110 bar-może to byłoby rozwiązanie problemu i nie byłoby wielkich problemów z taką modyfikacją?



#9 urynian

urynian

    PT Amateur

  • Użytkownicy
  • Posty: 15
  • Dołączył:  06 wrz 2020
  • Rok Produkcji:2005
  • Silnik:2.4 A TURBO
  • Imię:Konrad
  • Skąd::Lesznowola
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 23 grudzień 2020 - 20:54

Dla felg R17 zalecane ciśnienie to 2,6 bara, dobijać do 2,8 to już będzie trochę dużo.
A co do średnicy zawracania to te 11 metrów to może faktycznie nie jest jakoś strasznie dużo, ale niewiele więcej ma autobus Town&Country :)
Siedząc w krótkim PT jakoś tak bezwiednie oczekuję że będzie się lepiej składał a tu kicha ... dzisiaj znowu krawężnik zaliczyłem przy zawijaniu na parkingu bo źle wymierzyłem - wiocha aż szkoda gadać ;)
 
W instrukcji serwisowej PT jest informacja
NOTE: Power steering pump maximum relief pressure is 9308 to 9998 kPa (1350 to 1450 psi.)

W serwisówce do Town&Country (V generacja 2008-2016)

NOTE: The power steering pump maximum relief pressure specification for all pumps is 1640 - 1740 psi (11,307 - 11,997 kPa).

 

Mamy zatem różnice PT = 1450 psi (100 Bar) vs TC = 1740 psi (120 Bar)

Powiem tak w TC kierownicą kręci się zauważalnie lżej i to pomimo tego że jest cięższy o 500 kg, a opony mam nabite w nim na 2,45 Bar. Nie wiem jak w to wygląda w TC 4ej generacji czyli z okresu produkcji porównywalnego do PT i czy pompa ma podobne parametry. Piszesz że ma teoretycznie 110 Bar czyli raptem 10% więcej niż pompa w PT, czy będzie lepiej ? - pewnie będzie, ale czy na tyle żeby to jakoś specjalnie odczuć - nie sądzę. A może budowa przekładni ma też znaczenie - kurde nie wiem, nie znam się :)



#10 CruiserT

CruiserT

    Nowy użytkownik

  • Użytkownicy
  • Posty: 12
  • Dołączył:  01 maj 2018
  • Rok Produkcji:brak
  • Silnik:brak
  • Imię:Tom
  • Skąd::Warszawa
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 25 grudzień 2020 - 12:56

Dla wersji 2.4 bez turbo ciśnienie to 2.2-2.4 dlatego daję max. 2.4.

Zakładam, że skoro nowa pompa daje 100 bar, to różnica pomiędzy siłą wspomagania oryginalnej po przebiegu ok 100 000 km, a nowej 110 bar albo zwłaszcza 120 bar byłaby odczuwalna-ale nie ma magików, którzy by się tego podjęli-inne mocowania, koło pasowe itp. i jeszcze pozostaje kwestia ceny-opłacalności.

Jak widać inne Chryslery mają "normalne" wspomaganie-jak dla mnie to największa wada Pt Cruisera i niestety wygląda  to, że nie do zmiany.



#11 MiGi42

MiGi42

    PT MC

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 920
  • Dołączył:  06 lut 2011
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2.2CRD
  • Imię:Romuald
  • Skąd::Poznan
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 26 grudzień 2020 - 08:49

Tyle lat miałem normalne sterowanie PT , a teraz po przeczytaniu powyższych ,znacznie się pogorszyło :glupek


  • bartek_sz3 i Al Capone lubią to

#12 nijagi

nijagi

    Uzależniony

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 587
  • Dołączył:  20 gru 2019
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:Silnik 2 0 M
  • Imię:Waldek
  • Skąd::Poznań
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 26 grudzień 2020 - 10:22

mi też się pogorszyło , a ile danych do przeanalizowania przy tym skręcaniu ????? , kto to ogarnie ??? :blink:



#13 andreeas7

andreeas7

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 16259
  • Dołączył:  03 lut 2010
  • Rok Produkcji:2020
  • Silnik:Jeep
  • Imię:Andrzej
  • Skąd::Płock
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 26 grudzień 2020 - 10:56

Bez przesady pt zachowują się różnie ,(duże różnice między modelami )  mój crd miał ciężko chodząca kierownice ale bardzo dobrze się prowadził , jeździłem wieloma i w niektórych chodziła conajmnie 1,5 raza lżej i już czułem że jest auto mniej przewidywalne nadsterowne przy ruchu kierownicy .Co do samego skrętu jest ograniczony przez dwie tuleiki teflonowe  przy drążkach kierowniczych minimalna korekta 2-3 mm z grubości znacznie zwiększa kąt skrętu - całkowicie nie mozna pominąć bo koła obcierają o nadkole.  Co do ciśnienia trzymać się tabliczki dla crd ciśnienie 2,3 - 2,7 bar przy jedzie powyżej 120 km/h zalecane zawsze max  , tak samo jak dla pełnego obciążenia auta .


Użytkownik andreeas7 edytował ten post 26 grudzień 2020 - 10:59

  • SPOOKS lubi to

#14 Al Capone

Al Capone

    PT PRO

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 697
  • Dołączył:  04 wrz 2016
  • Rok Produkcji:2004
  • Silnik:1.6
  • Imię:Al
  • Skąd::się tu wziąłem?
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 26 grudzień 2020 - 14:28

Też zauważyłem znaczne zwiększenie poterzbnej siły do skręcania po przeczytaniu wątku i dlatego postanowiłem nie skręcać i jeździć wyłącznie prosto. Jeżeli czytam, że to "największa wada PT" to coś musi w tym być :)

 

Hmmm.... a gdyby tak do pompy wspomagania zamontować turbo to PT sam by skręcał a do tego zawracał w miejscu.


Użytkownik Al Capone edytował ten post 26 grudzień 2020 - 14:29

  • MiGi42 i bartek_sz3 lubią to

#15 andmis

andmis

    VIP

  • Moderator
  •   
  • Posty: 3605
  • Dołączył:  19 wrz 2010
  • Rok Produkcji:2003
  • Silnik:2,2
  • Imię:Andrzej
  • Skąd::PL
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 28 grudzień 2020 - 16:00

Czytałem ten wątek, i regularnie go śledzę. Ale, gdy wsiadam do pt cruisera, i gdzieś nim jadę, to nigdy mi nie przychodzi na myśl, że wspomaganie kierownicy chodzi zbyt ciężko. Żona też nigdy się nie skarżyła, żeby kierownicą się ciężko kręciło. Tak więc nie wiem o co kaman? Było kiedyś, że wspomaganie niedomagało, ale po przeczyszczeniu sitka i przepłukaniu układu, i zalaniu świeżym ATF+4 jest wszystko ok.



#16 andreeas7

andreeas7

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 16259
  • Dołączył:  03 lut 2010
  • Rok Produkcji:2020
  • Silnik:Jeep
  • Imię:Andrzej
  • Skąd::Płock
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 28 grudzień 2020 - 16:43

Czytałem ten wątek, i regularnie go śledzę. Ale, gdy wsiadam do pt cruisera, i gdzieś nim jadę, to nigdy mi nie przychodzi na myśl, że wspomaganie kierownicy chodzi zbyt ciężko. Żona też nigdy się nie skarżyła, żeby kierownicą się ciężko kręciło. Tak więc nie wiem o co kaman? Było kiedyś, że wspomaganie niedomagało, ale po przeczyszczeniu sitka i przepłukaniu układu, i zalaniu świeżym ATF+4 jest wszystko ok.

 

Andrzejku .... nie w każdym chodzi lekko i tym bardziej wymiana oleju nic nie pomaga , lata robią swoje. Więc nie oceniaj sytuacji po jednym aucie które użytkujesz potestuj w kilku PT jak będzie okazja .



#17 CruiserT

CruiserT

    Nowy użytkownik

  • Użytkownicy
  • Posty: 12
  • Dołączył:  01 maj 2018
  • Rok Produkcji:brak
  • Silnik:brak
  • Imię:Tom
  • Skąd::Warszawa
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 28 grudzień 2020 - 20:18

To jak naprawdę działa układ wspomagania w PT Cruiserach dostrzega się zazwyczaj dopiero po przejażdżce innym autem :mniam

Peugeot 206,którego hydrauliczne wspomaganie również nie uchodzi za mocno działające, Vw Polo IV, Fiat Punto II, Grande (porównanie ogólne dla przykładu-mają chyba trochę inny rodzaj wspomagania - pewnie hydaruliczono-elektryczne)-wszystkie mają mocniejsze wspomaganie :sciana

Skoro problem został mniej lub bardziej dostrzeżony może znajdzie się też realny i opłacalny pomysł na jego rozwiązanie :mniam



#18 KrzysiekPT

KrzysiekPT

    Zwolennik

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 316
  • Dołączył:  17 maj 2020
  • Rok Produkcji:2006
  • Silnik:2.2 CRD M
  • Imię:Krzysiek
  • Skąd::Bielsko B
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 28 grudzień 2020 - 23:48

Moje punto II ma dwa wspomagania, normalne i na guziku drugie elektryczne do parkowania. Jednak jeszcze nigdy go nie włączyłem. W moim PiTku nic nie brakuje a wspomaganie jest wystarczające mimo że porównanie byłoby ze wskazaniem na Punto  



#19 Al Capone

Al Capone

    PT PRO

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 697
  • Dołączył:  04 wrz 2016
  • Rok Produkcji:2004
  • Silnik:1.6
  • Imię:Al
  • Skąd::się tu wziąłem?
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 29 grudzień 2020 - 11:32

 

Skoro problem został mniej lub bardziej dostrzeżony może znajdzie się też realny i opłacalny pomysł na jego rozwiązanie :mniam

Moim zdaniem to raczej sztuczne znajdywanie sobie problemów niż faktyczny problem :-)



#20 bartek_sz3

bartek_sz3

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 5686
  • Dołączył:  25 lip 2011
  • Rok Produkcji:2001
  • Silnik:2.0 M cyklon
  • Imię:Bartek i Monika
  • Skąd::TarnowoPodgórne
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 29 grudzień 2020 - 12:00

To jak naprawdę działa układ wspomagania w PT Cruiserach dostrzega się zazwyczaj dopiero po przejażdżce innym autem :mniam
Peugeot 206,którego hydrauliczne wspomaganie również nie uchodzi za mocno działające, Vw Polo IV, Fiat Punto II, Grande (porównanie ogólne dla przykładu-mają chyba trochę inny rodzaj wspomagania - pewnie hydaruliczono-elektryczne)-wszystkie mają mocniejsze wspomaganie :sciana
Skoro problem został mniej lub bardziej dostrzeżony może znajdzie się też realny i opłacalny pomysł na jego rozwiązanie :mniam

Podnies auto na kobylki i zobacz jak lekko bedzie sie skrecac kierownica.
Juz chyba taniej sie nie da :cwaniak





Podobne tematy Zwiń

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych