
czy tak mo偶na 10w40 na 5w30
#1
Bezimienny Go艣膰.konrados_*
Napisano 11 August 2010 - 20:46
Mija ju偶 rok od zakupu mojego PT i przymierzaj膮c si臋 do wymiany oleju, doczyta艂em 偶e powinno si臋 stosowa膰 olej 5w30. Przy zakupie o tym nie wiedzia艂em i zala艂em 10w40. Prosz臋 zatem o informacj臋 czy mo偶na bez 偶adnych problem贸w nala膰 5w30 czy wymaga to jaki艣 dodatkowych czynno艣ci. Dodam, i偶 m贸j PT jest z 2000r 2.0 i ma przejechane 12500 + instalacj臋 gazow膮. Generalnie dolewam oleju ok 03-05 litra na 1000km.
#2
Napisano 11 August 2010 - 21:27
#3
Bezimienny Go艣膰.konrados_*
Napisano 11 August 2010 - 21:33
#4
Napisano 11 August 2010 - 22:09
czylii ma przejechane 12500 +

#5
Napisano 12 August 2010 - 07:27
#6
Napisano 12 August 2010 - 09:41


#7
Bezimienny Go艣膰.obrus_*
Napisano 12 August 2010 - 11:19
no wlasnieczylii ma przejechane 12500 +
moj ma najechane tez 125tys,ale mil(niecale 200tts km),ale wszystko udokumentowane do 118 tys,jezdzi na pelnym syntetyku z wym. co 7 tys. mil(tak jak zaleca ksiazka) zrobilem juz nim 2 tys. mil i ani grama oleju nie dolalem.takze albo przebieg w twojim pt nietaki,albo ktos niedbal
#8
Napisano 12 August 2010 - 13:12
@obrus - to nie taka prosta sprawa jak Ci sie wydaje. u mnie zlokalizowane jest miejsce malutkiego wycieku, ale koszty sa na tyle duze jego usuniecia ze taniej bedzie mi dolewac. poza tym to nie takie oczywiste - auto ktore ma 200kkm ma prawo do takich akcji i jezeli nie zjada Ci oleju to naprawde gratulacje bo nie jest to przy tym przebiegu czesta sytuacja.
#9
Napisano 12 August 2010 - 15:14
a dolewasz oleju?
nie musia艂am... trzyma mi 艂adnie poziom

#10
Bezimienny Go艣膰.Anonymous_*
Napisano 12 August 2010 - 19:58
nie zmieniaj, zostaw 10w40. ja na takim jezdze 2 lata i nie narzekam. tez musze troche dolewac. przy 10-cio letnim aucie to norma ze uzywasz oleju polsyntetycznego. jezeli pojezdzisz swoim pitkiem jeszcze pare latek to powinienes zmienic na mineralny (taniej wyjdzie dolewanie, a i moze troche mniej bedziesz musial wlewac)
I szybciej dor偶nie silnik.
Mity prosze Panstwa, takie same jak to, ze zalanie syntetyka po mineralu rozszczelni silnik.
(silnik uszczelnia sie uszczelkami i zimeringami a nie nagarem) Nalezy zalewac olej o takiej specyfikacji jak膮 zaleca producent, w przypadku podbierania oleju przez silnik ( i posiadania pewnosci ze to nie uszczelniacze na zaworach) wlewamy olej o specyfikacji Long Life np. valvoline ale nadal w tej samej klasie lepkosci. Olej mineralny nawet bardzo dobry szybciej od syntetyka traci parametry, spada cisnienie smarowania i tym samym przyczyniamy sie do szybszego zgonu silnika.
[ Dodano: 2010-08-12, 21:01 ]
a co zrobi膰 jak si臋 nie wie jaki jest olej? co艣 mi facet wymieni艂 w zesz艂ym roku, ale karteczki nie dosta艂am... ani nic... a za jakies 1,5 tys b臋d臋 musia艂a zmieni膰...
zgodny ze specyfikacj膮 producenta.
#11
Napisano 12 August 2010 - 20:07
A co powiesz na temat olej贸w o tych samych parametrach czyli 5W30 , ale r贸偶nych producent贸w ?
Chodzi mi o znane marki czyli np. Mobil i nasz polski Lotos czy Orlen. Je艣li s膮 okre艣lone , czyli takie same parametry, to czy jest znaczenie jakiego producenta lejemy olej ?
#12
Bezimienny Go艣膰.Anonymous_*
Napisano 12 August 2010 - 20:34
Arni,
A co powiesz na temat olej贸w o tych samych parametrach czyli 5W30 , ale r贸偶nych producent贸w ?
Chodzi mi o znane marki czyli np. Mobil i nasz polski Lotos czy Orlen. Je艣li s膮 okre艣lone , czyli takie same parametry, to czy jest znaczenie jakiego producenta lejemy olej ?
a to juz jest loteryjka, produkty sie zmieniaj膮, swojego czasu toyota zaleca艂a castrola a ja go wtedy juz nie lubi艂em :) a teraz toyota juz go nie zaleca i nie przypuszczam zeby to bylo przez z艂膮 jakosc tylko zapewne castrol im nie zap艂aci艂. Lubi艂em Quaker state bo po nim silnik by艂 czystszy w srodku ale znikn膮艂 z rynku. Mobil jest drogi z za艂ozenia. La艂em ostatnio Liqui Moly i by艂em zadowolony. A do Pitka na start po przekladce silnika zala艂em w艂asnie chyba syntetyka lotosa (nie sprawdze teraz) ale przebieg mam zbyt ma艂y zeby cokolwiek powiedziec.
Do starego turbodiesla (ale po remoncie) leje syntetyk choc na wymagania producenta to i tak za duzo. Ale ten jest wrazliwy na temperature i wole lac cos co nie straci szybko p艂ynnosci, ostatnio trafi艂em fajn膮 promocje oryginalnego oleju GM (i mozemy zgadywac kto go naprawde produkuje) i tym w艂asnie diesla zala艂em. I targam teraz przyczepe juz 2 tydzien i mimo du偶ych obci膮zen nic sie nie dzieje.
W dzisiejszych czasach sporo olej贸w to sa te same produkty tylko pod inn膮 naklejk膮 na butelce. Nie kupie taniego niemarkowego oleju ale w przesade tez popadac nie bede, moje samochody s膮 zbyt stare :)
#13
Napisano 12 August 2010 - 20:55
Bo teraz to mam totalny m臋tlik

Jeszcze raz tylko kr贸cej i na temat naszych pitk贸w

Czy lej膮c Mobila lub Orlena o tych samych parametrach, mamy lub czy powinni艣my czego艣 si臋 obawia膰 ? One spe艂niaj膮 te same normy jako艣ciowe, a przynajmniej powinny je spe艂nia膰.

#14
Napisano 12 August 2010 - 20:58
zgodny ze specyfikacj膮 producenta.
zadam totalnie g艂upie laickie pytanie - a gdzie ja to znajd臋?? w instrukcji obs艂ugi?

#15
Napisano 12 August 2010 - 21:00

#16
Bezimienny Go艣膰.Anonymous_*
Napisano 12 August 2010 - 21:07
Arni,
Bo teraz to mam totalny m臋tlik :glupek
Jeszcze raz tylko kr贸cej i na temat naszych pitk贸w :cwaniak
Czy lej膮c Mobila lub Orlena o tych samych parametrach, mamy lub czy powinni艣my czego艣 si臋 obawia膰 ? One spe艂niaj膮 te same normy jako艣ciowe, a przynajmniej powinny je spe艂nia膰. hmm
jest specyfikacja czyli okreslone s膮 parametry jakie olej musi spe艂niac zeby w danej klasie sie zmiescic. To jest duzo parametrow, ja w tym tak bardzo nie siedze ale kolega ma laborki plus podpia艂 sobie manometr do magistrali olejowej i testowa艂. I w艂asnie utrzymanie cisnienia, zachowanie sie cisnienia w funkcji temperatury od zimnego az do max zagrzanego mowi duzo o jakosci oleju. Dodatki myj膮ce to sprawa poboczna.
Czy Orlen to dobra firma? Wydaje mi sie 偶e tak. W koncu jakies normy trzymaj膮, maj膮 certyfikaty i chyba za 艂ap贸wke ich nie dostali. Technologia juz nie ma problemu z 偶elazn膮 kurtyn膮 i przypuszczalnie stosuj膮 jedne z lepszych.Moze w bud偶etowy mineral lej膮 co popadnie ale nie w syntetyki. Czesto oleje baze maj膮 t膮 sam膮 od jednego producenta, r贸zni膮 sie tylko dodatkami.
#17
Napisano 12 August 2010 - 21:16

Teraz spokojniej b臋d臋 je藕dzi艂

Kuzyn pracuj膮cy w tej firmie podarowa艂 mi w艂a艣nie orlena tego z g贸rnej p贸艂ki " Platinum Max energy" 5W30, troch臋 si臋 obawia艂em ale z pewn膮 dozo nie艣mia艂o艣ci , patrzy艂em jak mechanik wlewa go podczas wymiany oleju do silnika mojego pitusia. Zastanawia艂em si臋 jak on zareaguje na olej z za 偶elaznej kurtyny


#18
Bezimienny Go艣膰.adam48_*
Napisano 12 August 2010 - 22:47
swojego czasu troche poczyta艂em o olejach, poniewa偶 denerwuje mnie powszechne opowiadanie 偶e castrol jest lepszy od mobila czy orlena, czy jakias inna firma. castrol ma zdecydowanie najlepsz膮 reklam臋. 5W30 nie 艣wiadczy o jako艣ci oleju lecz jego lepko艣ci. olej 0W60 - strasznie drogi i ci臋zko dost臋pny - jest olejem zachowuj膮cym doskona艂a lepko艣膰 w temperaturze powietrza nawet -30 st. C do temp. skrajnie wysokiej ponad 50 st. o jako艣ci oleju 艣wiadcz膮 symbole znormalizowane dla europy i dla usa. symboli usa szczerze nierozumiem bo to ma艂o istotne, lecz europejskie s膮 do艣膰 proste do wyt艂umaczenia. na ka偶dym opakowaniu oleju silnikowego s膮 oznaczenia np. SJ/CF. gdzie S - dla silnik贸w benzynowych C - dla diesli. litery kt贸re sa obok tych S i C sa wyznacznikiem jako艣ci. w skrocie m贸wi膮c im litera dalsza w alfabecie tym olej jest lepszy, co odrazu wida膰 po cenach. dla przyk艂adu olej przeznaczony bardziej do benzynowych o oznaczeniu SL/CF b臋dzie znacznie dro偶szy ni偶 ten SJ/CF
#19
Napisano 13 August 2010 - 07:24
byc moze pech ale akurat ten mit sie potwierdzil w 15-letnim mondeo ktore u nas troche sobie w rodzinie pozostaje... jezszil na mineralnym, po wlaniu z braku laku polsyntetyka strata mocy i oleju.Mity prosze Panstwa, takie same jak to, ze zalanie syntetyka po mineralu rozszczelni silnik.
a co do tego zazynania silnika... czy wspolczesna benzynowka da sie przejechac bez remontu wiecej niz 250k? mysle ze srednio.
co do olejow - spotkalem sie z kilkoma bardzo zlymi opiniami o lotosach. ale to niepotwierdzone. ja leje mobila.
#20
Napisano 13 August 2010 - 12:44
Bardzo fajnie to wyt艂umaczy艂e艣

Jak masz jak膮艣 przydatn膮 nam wiedz臋, to podziel si臋 tym z nami.
Ja nala艂em tego Orlena i dopiero teraz poczyta艂em o tych normach napisanych na butelce
SAE5W30 - to wiadomo
API SM/SL/CF - czyli to co poda艂e艣, ale co to jest SM ?
ACEA 2004 - ?
C3, A3/B3, A3/B4 - ?
Czy potrafisz rozszyfrowa膰 te oznaczenia ze znakiem zapytania ?
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
Szczyrk 4-5-6 Kwiecie艅 |
Nasze Spoty | KrzysiekPT |
|
![]()
|
|
Dzie艅 M臋偶czyzn |
Offtopic | Dorka |
|
![]()
|
|
Pogoda nie tylko dla bogaczy ;) |
Offtopic | kade |
|
![]()
|
|
takie tam napotkane po drodze |
Multimedia: Filmy & Zdj臋cia | andmis |
|
![]()
|
|
test kluczykowy "nie dzia艂a"![]() |
Techniczny podstawowy | Bezimienny Go艣膰.PT_user_* |
|
![]()
|
U偶ytkownicy przegl膮daj膮cy ten temat: 1
0 u偶ytkownik贸w, 1 go艣ci, 0 anonimowych