wszystkiego nie wyjaśnię i odrazu chce wprowadzic poprawki do tego co napisałem wczoraj, takze spieszę z wyjaśnieniem. jednak to normy amerykańskie są łatwiejsze do wytłumaczenia. SL/CF to sa normy amerykanskie a konkretnie API, natomiast europejskie to ACEA np.: A3/B4. czeski bład się wkradł w moje przekonania. dla zauktualizowania wiedzy poczytałem specjalnie troche literatury w tym temacie, ale to i tak tylko podstawy podstaw o olejach, bo to przecież sama chemia a ja z chemi zawsze miałem buta. teraz w skrócie przedstawie pare cytatów z tego co wyczytałem , a więc (będa powtórzenia z mojej poprzedniej wypowiedzi):
KLASY JAKOŚCI:
API - wg amerykańskiej klasyfikacji API klasa jakości oleju do silnika benzynowego oznaczana jest symbolem z literą S (od SA do SM). w dieslu z literą C (od CA do CI). im dalsza litera tym lepiej. jeśli są oba oznaczenia np. SL/CF tzn. że olej jest do benzynowych i do diesli.
ACEA - europejska klasyfikacja. do silników banzynowych stosowane są klasy A1, A2, A3, A4, A5, do diesli od B1 do B5. oleje o pośrednich własnościach mają zwykle klasę A3/B3, z kolei A3/B4 nadają się m. in. do diesli z beśpośrednim wtryskiem. A5/B5 stosowane bywają do niektórych nowoczesnych silników, w tym z wydłużonymi okresami międzyprzeglądowymi. to tyle o tej klasyfikacji - więcej nie wiem.
sa jeszcze aprobaty producentów. niektórzy producenci mają konkretne wymagania. oleje które przeszły ich testy mogą mieć na opakowaniu znak aprobaty danego producenta samochodów np.: MB-Approval 229.3, VW 502.00/505.00. czyli mercedes-benz i volkswagen.
Klasa lepkości określa płynność oleju. liczba przy literze W to lepkość zimowa (olej 0W jest bardziej płynny w niskich temp. niż 10W). druga liczba opisuje lepkość latem (50 zachowuje lepkość do wyższych temperatur otoczenia niż 30). do nowoczesnych samochodów z reguły stosowane są oleje klas OW/30 i 5W/30, które z racji większej płynności obniżją opory tarcia. i tutaj nie można mylić płynności oleju z gęstościa bo ta z grubsza jest zawsze taka sama.
jesli silnik jest w dobrej kondycji nalezy dobierac olej wg wytycznych producenta. gorszy bedzie mogl cos narobic chociaz to nie jest powiedziane, a na lepszy szkoda kasy.
co do wyjaśnień znaków zapytania - SM/SL/CF - tez chciałbym wiedzieć, ale są jeszcze takie Mobil SAE 0W40 API: SJ/SL/SM/EC/CF - to jest dopiero zagadka
ACEA 2004 - musiała zajść jakaś auktualizacja klasyfikacji w tym roku (prawdopodobnie)
C3 - z tego co sie domyslam to jest starsze oznaczenie wspólczesnego A i B (prawdopodobnie)
A3/B3, A3/B4 powiedzmy wyjaśnilem wcześniej. ta klasyfikacja jest bardziej swojego rodzaju szyfrem gdzie kazda z cyfr określa rodzaj silnika w ktorym olej ma pracowac.
podsumowujac marka nie ma żadnego znaczenia, a oleje syntetyczne to te na których jest napis syntetic lub fully syntetic. półsyntetyki zawierają jedynie do 30% syntetyka.

czy tak można 10w40 na 5w30
Started By
Bezimienny Gość.konrados_*
, 11 sie 2010 20:46
23 odpowiedzi w tym temacie
#21
Bezimienny Gość.adam48_*
Napisano 13 sierpnia 2010 - 21:28
#22
Napisano 14 sierpnia 2010 - 08:19
Nie wiem jakim cudem, ale zweryfikowałam co lano w mojego PiTka wcześniej...
I było to 5W40 (2007 i 2008) a w 2009 zalano w niego 10W40.
Obecny stan oleju wynosi z 5 mm ponad minimum.
Co wlewać teraz??
I było to 5W40 (2007 i 2008) a w 2009 zalano w niego 10W40.
Obecny stan oleju wynosi z 5 mm ponad minimum.
Co wlewać teraz??

#23
Napisano 14 sierpnia 2010 - 09:39
jack daniel`s + cola + lódCo wlewać teraz??

#24
Napisano 14 sierpnia 2010 - 17:27
Do mojego to samo proszejack daniel`s + cola + lód

Uprzejmie proszę w dziale technicznym nie robić spamu ,
chyba wiadomo co ze spamem zrobimy ?

Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
Podpięty Szczyrk 4-5-6 Kwiecień |
Nasze Spoty | KrzysiekPT |
|
![]()
|
|
Dzień Mężczyzn |
Offtopic | Dorka |
|
![]()
|
|
Pogoda nie tylko dla bogaczy ;) |
Offtopic | kade |
|
![]()
|
|
takie tam napotkane po drodze |
Multimedia: Filmy & Zdjęcia | andmis |
|
![]()
|
|
test kluczykowy "nie działa"![]() |
Techniczny podstawowy | Bezimienny Gość.PT_user_* |
|
![]()
|
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych