a gnanie nim przy 3500 a 4000 tysiące obrotów nie jest wskazane. Max to 3200. Powyżej jazda nie zdrowa dla silnika i do tego mało ekonomiczna, a gazować go nie zamierzam
Przeglądałem ostatnio instrukcję serwisową i przyjrzałem się przełożeniom skrzyni manualnej vs automatycznej, kształtują się one następująco:
41TE 5BENZ 5DIES
1 3.92 4.25
2 2.84 2.21 2.35
3 1.57 1.46 1.46
4 1.00 1.11 1.03
5 0.69 0.88 0.79
Wychodzi na to że najniższe obroty silnika przy dużych prędkościach uzyskamy na skrzyni automatycznej.
Dla porównania poniżej przełożenia ze skrzynie 62TE którą mam w Chryslerze Town & Country (Pentastar V6 3.6 rocznik 2012)
62TE
1 4.12
2 2.84
3 2.28
4 1.45 (prime 1.57)
5 1.00
6 0.69
Widać że skrzynie 41TE i 62TE są bardzo podobne, ta druga jest rozwinięciem czwórki. I teraz dla przykładu w TC przy prędkości 110 km/h obroty silnika wynoszą raptem ~ 1800 RPM, zużycie paliwa na trasie przy tym silniku to 9l / 100 km. Przy prędkości 130 km/h obroty ~ 2200 RPM, zużycie paliwa 10l / 100 km.
Dla porównania w Citroenie C5 z 2010 roku (benzyna 1.6 sławne THP) i manualnej skrzyni 6-o biegowej, przy obrotach 1800 RPM na najwyższym biegu rozwijam zawrotne 80 km/h.
I dlatego ja celowałem w automat przy zakupie PT, może nie będzie zrywał asfaltu przy starcie ze świateł, ale pozostałe przełożenia w/g mnie wypadają korzystniej.