Modyfikacja zasilania instalacji elektrycznej PT Cruisera w czasie jazdy - rezygnacja z ładowania przez alternator
#41
Napisano 15 maja 2018 - 16:45
#42 Bezimienny Gość.pkorol_*
Napisano 15 maja 2018 - 18:00
Nie denerwuj się, nie mam zamiaru żeby Cię zniechęcać,
z akumulatorami ładowanymi ze słońca tyle że do zasilania domu i trochę wiem jak wygląda to ładowanie i korzystanie z aku i zieloną energię też mam ale bez udziału akumulatorów tzw. on-grid
Ale ja wcale nie denerwuje, żałuję, że nie wszystko rozumiem. Szkoda, że nie jesteś na elektrodzie, w temacie "jaśkowe wynalazki" jakoś tak, proponowałem magazynować energię ze słońca, pompując wodę do zbiorników na strychu a potem przepuszczać ją przez turbinę, nie pamiętam ile wychodziło kW ale była to alternatywa dla akumulatorów:). Czysty on-grid? czy z bajpasem i pompą ciepła? Jeden z moich klientów do instalacji 40 kW, kupuje akumulatory, bo zamówił sobie teslę i jemu to będzie się opłacało. Ja bym kupił dwie w tedy akumulatory byliby zbędne:)
Zastanawiam się czy nie puścić prąd z aku przez przetwornicę na 230v a potem przez zasilacz 12-15v 80A taki impulsowy na przykład. Dla czego taka kręta droga? No bo regulatory napięcia, nie podniosą go gdy spadnie poniżej 13v a przetwornica wyssie akumulatory do dna. Nie są to drogie urządzenia.` Będzie to bezpieczne dla akumulatora rozruchowego. I będzie to super separacja o której słusznie wspominał andreeas7
Załóż gaz. Koszt 3500zł oszczednosc ok 15zł. na 100 km. Chyba ze lubisz udziwnienia. W takim razię będę kibicował.
Czemu taki drogi? Mam gaz za 2700 i owszem oszczędzam 15 zł, jak nie więcej. A nogę mam bardzo ciężką. I to nie są udziwnienia tylko błądzenia po omacku.
Użytkownik pkorol edytował ten post 15 maja 2018 - 17:59
#43 Bezimienny Gość.pkorol_*
Napisano 22 maja 2018 - 19:01
Pali gazu 25 litrów na 110 mil
#44
Napisano 22 maja 2018 - 20:19
Użytkownik Krzyspit edytował ten post 22 maja 2018 - 20:20
#45 Bezimienny Gość.pkorol_*
Napisano 22 maja 2018 - 21:21
Instalacja ustawiona na agresywną jazdę, zero różnicy pomiędzy jazdą na benzynie i LPG. No i jak pisałem wyżej mam bardzo ciężką nagę, nie oszczędzam auta. A to oczywiście nie słuszne i nie bezpieczne przede wszystkim dla innych uczestników ruchu. Gdy mi padł czujnik wałka rozrządu i silnik był przez dwa tygodnie w trybie awaryjnym. Nie dało się przyspieszać więcej niż 2500 obrotów, ani pojedziesz szybciej niż 80 km/h ani wyprzedzisz, to nagle poznałem dziwny świat żółwi. Na początku nudziła mnie taka jazda a potem zacząłem dostrzegać same plusy. Auto naprawiłem i o dziwo coraz częściej jeździe umiarkowanie i często przepisowo. Na przykład Skoda Felicja 1,4 (którą posiadam) pali 8-10 litrów LPG na 100 km. A komfort jazdy PT nie do porównania, niebo a ziemia:)
#46
Napisano 28 maja 2018 - 22:19
Witam
Tak czytam i widze ze kolega ma pomysla ale tak naprawde nie ma pojecia co i jak i jak sie za to zabrac.
Aktualnie sam pracuje nad nowym projektem w tym temacie i rozumiem koncepcje i zalozenia ale nie tedy droga.
Po pierwsze wszystkie auta hybrydowe wykorzystuja silnik elektryczny tylko w pierwszych kilometrach jazdy i tylko do jakiejs predkosci a ich baterie przeznaczone do tego sa poprostu do dupa bo pamietaj ze ogniwa tych baterii musza byc ladowane non-stop i naprzyklad nie jestem wstanie tych ogniw wykorzystac do auta w pelni elektrycznego bo poprostu je rozwale po 2-3 ladowaniach (temat przerobiony na wlasnej dupie),
Sam tak naprawde nie wiesz jak wyliczyc moc silnika elektrycznego do masy auta i do potrzeb ktore zalozyles.
A jakie bedzie twoje zaskoczenie jak sie okaze ze silnik kreci sie w zla strone i hu... koncepcja jebla i koszta bo trzeba silnik przerabiac.
Mowisz ze 3 baterie trakcyjne ci wystarcza - obawiam sie ze nie i przy silniku elektrycznym i masie calego zestawu gdzie jedna bateria dobry kwasiak 200ah to waga 40-60kg a i wielkosc jest nie bez znaczenia to bedzie masakra - ale i tak da ci to kilka moze kilkanascie kilometrow jazdy.
Temat ladowania baterii w trakcie jazdy - jeszcze trudniejszy - TAK jak napisal Miecio i Andreas - odzysk energii itd to podstawa.
Generalnie po przeczytaniu tego wszstkiego nie widze jak chcesz to rozwiazac - do ladowania baterii musisz miec ladowarke i w zaleznosci jakie baterie taka ladowarka i nieraz system BMS.
Zasada jest taka ze najpierw auto jedzie na silniku elektrycznym nastepnie to silnik spalinowy ma za zadanie doladowac baterie poprzez system ladowania.
Andreas - mozna laczyc napiecia w takim aucie - ale trzeba wiedziec jak i zrobic to madrze ( mam w micrze 48v na naped i 12v na osprzet.).
To nie jest tak ze sobie wyliczysz i musi dzialac - od momentu skonczenia swojego auta kilka razy je udoskonalilem i powiem ze to co bylo na papierze ni jak sie ma do rzeczywistosci - w wyliczeniach energii itd musisz dodac min 20 procent zas w zasiegu odjac min 50 procent bo napewno sie rozczarujesz.
Od min 2 lat pracuje nad nastepnym autem i pierwsze pol roku to tylko szkice i wyliczenia pozniej zbieranie koncepcji, elementow, projektowanie i wykonanie poszczegolnych elementow a jak cos sie spierd.... to jeszcze raz i jeszcze raz. Czlowiek nie raz ma dosyc i chetnie by to wszystko jeb.... - tak wyglada budowanie prototypu.
W PT Cruiserkach Hybryda to temat bardzo trudny do wykonania - wiem bo "kuzwa probowalem" moim zdaniem za trudny i ja sie poddalem - (tam nawet nie ma miejsca na podzespoly) - projekt dajacy za male korzysci w porownaniu do zamierzonych celow i kosztow - sam doszedlem po czasie i przewalonej kasy ze najlepsza opcja to jednak w pelni elektryczny choc to auto akurat jest wyzwaniem kuzwa we wszystkim.
Baterie do aut typu EV min na dzien dzisiejszy typu LiFePo4 albo opcja jaka ja wybralem tym razem czyli budowanie swojej baterii na celach 18650 - przejeb...., mozna jeszcze wykorzystac cele z nissan leaf lub moduly tesli ale to kosztaaaaa.
Jesli zakladasz ze zmiescisz sie w kosztach 3-5 tys zl. Kurcze chce to zobaczyc dla mnie nie realne min 10 razy tyle zeby zbudowac cos naprawde fajnego nie mowiac o godzinach poswieconych na projektowaniu, budowaniu i grzebaniu w garazu.
Aktualnie w autach EV problemem jest zasieg czyli tak naprawde baterie.
Musisz sobie najpierw odpowiedziec na wiele pytan - chocby kwestia czy AC czy DC system.
Na sam koniec powiem tak - zbuduj - udowodnij sobie i innym ze mozna.
#47 Bezimienny Gość.pkorol_*
Napisano 28 maja 2018 - 23:29
Bardzo dziękuję za piękny tekst, słusznie to wszystko ująłeś. Tyle, że z biegiem stron koncepcja ewoluowała, przegapiłeś ten moment, trochę się to rozmyło. Przepraszam i uzupełniam temat. Jestem obecny na 6 forach i z każdego coś przydatnego ściągnąłem.
Zamierzam: odłączyć alternator, do bagażnika włożyć 3 trakcyjne akumulatory 6V 225Ah razem dadzą 18V. Do aku podłączę regulator prądu i będę miał po regulatorze 14V, bo mam zamiar podłączyć przetwornicę 1500 W a ona pracuje z napięciem 14V, do przetwornicy podłączę dwa zasilacze 14V 50A każdy albo jeden 14V 80A. Zasilacze podłączę do akumulatora samochodowego. I wszystko będzie pięknie hulać. Akumulator na rozruch a zasilacze na zasilanie samochodu i ładowanie akumulatora. Pojawił się niestety jeden istotny problem którego na razie nie pokonałem a mianowicie. Z chwilą załączenia zasilaczy z akumulatorem powstanie skok napięcia z 12 do 14V i to podobno może zabić komputer. Jak przez to przebrnąć? Chyba że zacznę od 2 akumulatorów i w tedy dostosuję napięcie do 12-13 V i po sprawie. Rosjanie deklarują, że na akumulatorach rozruchowych przejeżdżali ponad 150 km. oczywiście nie dla zabawy lecz z potrzeby. Więc może i starczyło by tych dwóch akumulatorów, razem wyprodukują 2500 W powinno starczyć nadzień jazdy około 80 mil. Pozdrawiam i życzę sukcesów.
#48
Napisano 29 maja 2018 - 00:01
Przekombinowane dla mnie bezsensownie - gdzies zgubilem silnik electryczny w tym zestawie i jego role.
Jak juz chcesz hybryde to idz inna droga.
Nie ruszaj tego ukladu spalinowego tylko dolacz tam system elektryczny bo na tym to polega.
Aktualnie to widze ze chcesz usunac alternator zeby zamontowac baterie zeby baterie dawaly energie na silnik i osprzet a cos ladowalo baterie - gdzie tu logika i gdzie tu koszysci. Nie widze tego.
Dla mnie jak juz chcesz to proponuje dolaczyc silnik elektryczny zasilany bateriami i dodatkowy alternator do systemu ladowania baterii na zasilanie silnika elektrycznego - wtedy auto bedzie wykorzystywac silnik elelktryczny a pozalaczeniu silnika spalinowego bedzie ladowac baterie ktore znowu bedziesz wykorzystywac do jazdy na silniku elektrycznym.
Tylko jestem ciekaw jak rozwiazesz problem podlaczenia silnika elektrycznego do ukladu - w hybrydach jest to miedzy silnikiem spalinowym a skrzynia - jest to do zrobienia ale trzeba zaprojektowac plyte adaptacyjna itd. i w tym aucie nie ma na to miejsca, druga opcja to silnik elektryczny polaczony ze skrzynia i przez naped lub druga skrzynie polaczony z silnikiem spalinowym.
Dlaczego - silnik spalinowy spokojnie ma sile i moc aby uciagnac ze soba silnik elektryczny nie tracac przy tym duzo mocy - max 20 procent utraty ale silnik elektryczny nie bedzie mial sily zeby ciagnac ze soba oporu silnika spalinowego.
Dla przykladu: w aucie masz sprezarke klimy - to jak by twoj silnik elektryczny - teraz pomysl ze ten silnik musi pokonac opor silnika spalinowego i skrzyni by dac moc - nie ma szans ale zas silnik spalinowy spokojnie jest wstanie uciagnac opor tej sprezarki czt. silnika elektrycznego.
Dlatego silnik elektryczny trzeba tak wpiac w uklad zeby byl niezalezny naped ale najlepiej jak by przy wlaczonym silniku spalinowym on sie krecil bo wtedy dziala jak pradnica i daje ci ladowanie i prad na baterie.
Dlatego w hybrydzie jest on pomiedzy silnikiem spalinowym a skrzynia - kiedy auto jedzie na elektrycznym jest nie ruszana spalinowka zas kiedy rusza spalinowka to silnik elektryczny dziala jak pradnica i daje prad ladowania na baterie.
Moim zdaniem to jedyne rozsadne rozwiazanie dajace korzysci.
Ja nie znalazlem miejsca dla silnika elektrycznego dlatego odpuscilem temat. Mialem zestaw juz polaczony i ten problem rozwiazany lecz poleglem dalej.
Chcialbym to zobaczyc choc na rysunku jak ty to widzisz i jak ma to wygladach i dzialac.
#49 Bezimienny Gość.pkorol_*
Napisano 29 maja 2018 - 07:43
Kochany Panie słuszne uwagi Pan czyni ale. Powielanie czyichś błędów czy odwzorowywanie-nie tędy droga. Zapraszam jednak do studium temat, jest tu wszystko, jest link na elektrodę gdzie ten temat również był omawiany. Jeżeli Pan czyta po Rosyjsku mogę podać linki do tych forum. Rosjanie z racji tego że ich jest więcej mają duże doświadczenie wszelkiego rodzaju przeróbek, niestety są bardzo agresywni więc połowa tematu to bez sensowna walka na słowa i tylko nie liczni podrzucają słuszne uwagi i propozycje.
W skrócie powiem, że prawie połowa energii z paliwa idzie na produkcję prądu. Skoro tak, to nie taniej by było ładować akumulatory. Co do korzyści to są obliczenia, proszę po nie sięgnąć, może wtedy i sens z logiką się odnajdą.
Skoro ma Pan tak rozległe doświadczenie to proszę podpowiedzieć jak według Pana mam skorygować schemat przedstawiony dwa posty wyżej. Zacytuję sam siebie by Pan wiedział o co konkretnie chodzi:
Zamierzam: odłączyć alternator, do bagażnika włożyć 3 trakcyjne akumulatory 6V 225Ah razem dadzą 18V. Do aku podłączę regulator prądu i będę miał po regulatorze 14V, bo mam zamiar podłączyć przetwornicę 1500 W a ona pracuje z napięciem 14V, do przetwornicy podłączę dwa zasilacze 14V 50A każdy albo jeden 14V 80A. Zasilacze podłączę do akumulatora samochodowego. I wszystko będzie pięknie hulać. Akumulator na rozruch a zasilacze na zasilanie samochodu i ładowanie akumulatora. Pojawił się niestety jeden istotny problem którego na razie nie pokonałem a mianowicie. Z chwilą załączenia zasilaczy z akumulatorem powstanie skok napięcia z 12 do 14V i to podobno może zabić komputer. Jak przez to przebrnąć? Chyba że zacznę od 2 akumulatorów i w tedy dostosuję napięcie do 12-13 V i po sprawie. Rosjanie deklarują, że na akumulatorach rozruchowych przejeżdżali ponad 150 km. oczywiście nie dla zabawy lecz z potrzeby. Więc może i starczyło by tych dwóch akumulatorów, razem wyprodukują 2500 W powinno starczyć nadzień jazdy około 80 mil. Pozdrawiam i życzę sukcesów.
Użytkownik pkorol edytował ten post 29 maja 2018 - 07:55
#50 Bezimienny Gość.pkorol_*
Napisano 04 czerwca 2018 - 17:43
Pierwsze koty za płoty a mile w ogon! Udało się na reszcie odłączyć alternator, wyciągnąć przewody do góry na wszelki wypadek by można było go łatwo załączyć z powrotem. Przejechałem 5 mil, zużyłem 10 mv. Trochę mało ale zawsze coś. Jutro jadę w trasę będę wiedział do ilu V można jeździć bezpiecznie. Mam nowy akumulator start stop w technologii EFB taki można rozładowywać bezpiecznie do 6V. Pozdrawiam
#51
Napisano 04 czerwca 2018 - 17:48
Użytkownik andreeas7 edytował ten post 04 czerwca 2018 - 17:48
#52 Bezimienny Gość.pkorol_*
Napisano 04 czerwca 2018 - 17:53
Oczywiście będę miał to na uwadze i poniżej tej wartości nie zejdę bo niema kto w okolicy tego ecograta później naprawiać
#53 Bezimienny Gość.pkorol_*
Napisano 05 czerwca 2018 - 09:47
Witam, mam problem ale nie taki o jakim pomyśleliście:)
Czy mógłby mi ktoś pomóc w obliczeniach a mianowicie: przejechałem 20 mil, "spaliłem" 1V, akumulator 12V 74Ah ile Watt czy Amper zużyłem? Obciążenie w trakcie jazdy było na poziomie 10mV, byłem w drodze około 1h.
#54
Napisano 05 czerwca 2018 - 09:54
Jeśli chcesz policzyć zużyta energe musisz pomnożyć określony prąd jaki był pobierany przy określonym napięciu i w jakim czasie .
#55
Napisano 05 czerwca 2018 - 10:05
Tak się nie da określić, musiałbyś podłączyć jakiś licznik energii na napięcie DC albo amperomierz i woltomierz i kontrolować w zależności od czasu jazdy.
Zużycie energii to W x h, moc pobierana to W ( napięcie w V x prąd w A) a obciążenie to prąd w A.
Ale wychodzi że zużyłeś ok połowy energii aku czyli 440Wh więc taki aku to najwyżej do 2h jazdy.
To są oblicz. pobieżne na podstawie Twoich danych.
No i Andrzej mnie wyprzedził.
Użytkownik theo edytował ten post 05 czerwca 2018 - 10:07
#56 Bezimienny Gość.pkorol_*
Napisano 05 czerwca 2018 - 10:21
Ale wychodzi że zużyłeś ok połowy energii aku czyli 440Wh więc taki aku to najwyżej do 2h jazdy.
Super dzięki, gdym mógł cię "obcałować" czy jakoś tak czy ścisnąć rękę, to bym to zrobił ale jesteś za daleko.
Wiedziałem że można dokonać obliczeń na podstawie tych za nadto wyczerpujących danych, bez zbędnych urządzeń których trzeba jeszcze umieć obsługiwać. Zamówiłem miernik DC(A) by nie być gołosłownym, że liczniki takie istnieją nie wiedziałem, trzeba będzie zamówić. Jak na razie wszystko idzie zgodnie z teorią.
Kurcze nie wiem czy altek coś tam nie produkuje, bo odłączyłem na razie same sterowanie wzbudzeniem, wątpliwości stąd, że zużycie prądu nie zmienia się od obrotów czy 1000 czy 3000 strzałka nie drgnie.
#57
Napisano 05 czerwca 2018 - 10:36
Przy takich danych to niema specjalnie co liczyć, pisałem wcześniej że załaduj aku, pojęździj do tych 10,5V i będziesz miał czas jazdy.
Zużycie w zależności od obrotów czy to 1000 czy 3000 to bardzo malutki wpływ, dużo większy to używanie hamulca, dmuchawy, kierunków nie mówiąc o światłach.
#58
Napisano 05 czerwca 2018 - 18:22
A ja nadal nie rozumiem jakie maja byc korzysci z tego rozwiazania.
Ale w sumie to ja chyba jednak za glupi jestem.
#59 Bezimienny Gość.pkorol_*
Napisano 05 czerwca 2018 - 19:42
Zagapiłem się, wybyło biegi przy 9.65V, żadnych błędów nie ma. Dziwne rzeczy się dzieją z samochodem, nie zauważyłem że odpaliłem samochód z włączoną klimatyzacją, poszedłem zamykać bramkę wracając pomyślałem sobie że warto włączyć klimę bo jest gorące, i niespodzianka klima chodzi grzecznie, żadnego tłuczenia się co chwilę, silnik pracuje jak w zegarku. Przejechałem na razie 60 mil, za mało na wnioski.
#60
Napisano 05 czerwca 2018 - 20:14
A ja nadal nie rozumiem jakie maja byc korzysci z tego rozwiazania
Jacek, kolega napisał dlaczego to robi w pierwszym poście
"Bo prąd wyprodukowany silnikiem benzynowym jest droższy od prądu w gniazdku."
Mnie zaś ciekawi jak to obliczyłeś ?
Po ilu latach ta inwestycja miałaby się zwrócić, co w przypadku dłuższej trasy (rozumiem że w bagażniku jest prostownik i długi przedłużacz), oraz czy brane pod uwagę były obliczenia w warunkach zimowych, kiedy sprawność akumulatorów jest jednak mniejsza.
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
Błąd ładowania alternatora P 063A |
Techniczny podstawowy | airgaston |
|
|
|
Dla kogo kupiłem PT Cruisera :P ? |
Ogólnie | Bezimienny Gość.Anonymous_* |
|
|
|
Kupię wtyczkę z kawałkiem instalacji od sondy lambda |
Części do PT Cruisera | Piter-Lodz |
|
|
|
Przewody od alternatora |
Techniczny podstawowy | Piter-Lodz |
|
|
|
Po podłączeniu ładowarki świecą się lampy do jazdy dziennej |
Techniczny podstawowy | Even |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych