Carfax / Lemon / itd. oraz ich rekordy...
to jest JAKIS wskaznik ale nie do konca w 100% wiarygodny.
W zasadzie maja obowiazek zglaszania wszystkiego do DMV, ale sa wyjatki od reguly gdzie ktos z jakiegos powodu nie zglosil czegos (nie bylo policji, nie bylo ubezpieczyciela - dajmy na to, ktos po pijaku przydzwonil w latarnie a potem klepal u blacharza).
1 wpis moze oznaczac, ze auto wyprodukowano w fabryce i zostalo "wyeskportowane" z terenu Meksyku / USA.
Od 1 do 18 etc. - jak sam Carfax / Lemon podkresla - to moze byc dowod WZOROWEGO przebiegu jak rowniez WYPADKOWOSCI. Bez pelnego raportu nie wiesz.
DMV wpisuje do rejstru teoretycznie wszystko i tak np.:
- date pierwszej rejestracji
- zmiane wlasciciela
- daty kolejnych rejestracji
- daty przegladow technicznych
- stluczki / wypadki
- odbudowe samochodu
- przeglad techniczny po "odbudowie" dopuszczajacy auto do ruchu
- wyrejestrowanie samochodu i np. eksport do EU
- itp. kwiatki
W zasadzie kazdy istotny rekord poswiadczony powinien byc odczytem z licznika (np. wypadek przy 12 000 mil) - tu mozna porownywac przebiegi sprowadzonego auta z deklarowanym przez handlarza. Oczywiscie z USA przychodza automaty, wiec na przegladzie przedzakupowym wyjdzie na komputerze czy szafa sie cofnela czy jest w porzadku.
Widzialem przypadki, gdzie auto mialo w zasadzie czysty carfax oraz... Salvation Title i jeden kluczyk. W opisie uszkodzenia bylo ALL OVER. Widzialem zdjecia - samochod nie drasniety ;-) W Polsce go dopiero Pani obila. Co jest nie tak z autem. Nie wiem ;-)
Widzialem przypadki, ze mial 4 rekordy z czego 1 z nich dotyczyl uszkodzenia z wypadku.
Widzialem przypadek, ze bylo 14 rekordow, z czego 10 dotyczacych jednego wypadku.
Widzialem tez samochod po dwoch wypadkach, dwa razy "odbudowany" i dopuszczony dwukrotnie do ruchu po technicznym.
Oni rozgraniczaja w systemie wypadki od stluczek. Ale zawsze warto zobaczyc zdjecia po wypadku. Sa rozne wypadki - mozna dostac w tyl i to jest pikus, a mogl dostac w przod albo wpasc w dziure tak, ze mu oba kola wbily sie od spodu w komore silnika. Stluczka mogla byc na parkingu przy cofaniu.
Decyzja nalezy do Ciebie.
Jest szkola, ktora mowi ze nie kupuje sie samochodow uderzonych centralnie z przodu lub z przodu w ogole.
ps. Carfax / Lemon dla wersji na rynek EU (Mexico) ewentualnia Austria pokaze zawsze 1 rekord.
Na EU zostaje tylko system Chryslera - usmiechac sie do Maxa albo do lokalnego ASO - gdzie widac naprawy gwarancyjne. Ewentualnie tak jak bedzie u mnie w ASO, ze wyswietla cala moja historie napraw od zakupu.