Skocz do zawartości


Witaj.

W przypadku niejasności, problemów z rejestracją prosimy o kontakt przez formularz zgłoszeniowy (lewy, górny róg tej strony - KONTAKT). Odpowiemy najszybciej jak się da.
Pozdrawiamy - administrator i modertorzy ptclub.pl


Zdjęcie

Kontrola trakcji - jak to działa?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
38 odpowiedzi w tym temacie

#1 Przemo

Przemo

    Znawca Tematu

  • Przyjaciel forum
  • Posty: 1082
  • Dołączył:  28 sie 2008
  • Rok Produkcji:Brak
  • Silnik:Brak
  • Imię:Przemo
  • Płeć: Nieustawiona

Napisano 18 luty 2009 - 11:24

Duzo osob nie wie o tym sadzac po wystawianych na allegro ogloszeniach co to jest kontrola trakcji, pisza esp itp. Rozne ciekawostki. Zatem chciałbym wszystkim to przyblizyć.

Nie wiem jak działa to w Chryslerze dokładnie, ale myśle ze duzo osob przecenia możliwości tego systemu, albo poprostu nie zna zasady działania.

System kontroli trakcji – system zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems), którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem). Pośrednio systemy takie mogą wpływać również na polepszenie właściwości trakcyjnych pojazdu podczas ruchu w zakręcie. Większość systemów działa jedynie w zakresie niskich prędkości pojazdu (do 40 km/h) aczkolwiek budowane są też wersje działające dla całego zakresu prędkości. Jest kolejnym po ABSie systemem podwyższającym bezpieczeństwo czynne. Działanie systemu wpływa także na zmniejszenie zużycia opon i paliwa. System ten wykorzystuje elementy systemu ABS. Może również wykorzystywać inne elementy, jak jednostkę sterującą pracą silnika.

W zależności od producenta samochodu system taki może posiadać różne nazwy. W Polsce jednym z popularniejszych określeń jest ASR (od niem. Antriebsschlupfregelung lub ang. acceleration slip regulation). Nazwa ASR jest wykorzystywana w pojazdach produkowanych m.in przez koncern Mercedes-Benz, Volkswagen, Fiat lub Rover. Koncerny Ford i Saab oraz Chevrolet (Daewoo) stosują nazwę TCS (od ang. Traction control system). Firma BMW stosuje oznaczenie ASC (od ang. Automatic Stability Control) lub ASC+T. Stosowane są również oznaczenia TC (ang. Traction Control) i inne.


Zasada działania

W momencie rozpoznania przez jednostkę sterującą poślizgu któregoś z kół lub osi, następuje zmniejszenie ich prędkości, które realizowane może być na kilka sposobów:

1. Wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu – rozwiązanie zapewniające szybki czas reakcji systemu, jednakże negatywnie wpływające na komfort podróży.
2. Opóźnienie zapłonu lub całkowite jego odłączenie przy jednoczesnym odcięciu wtrysku
3. Przymknięcie przepustnicy – w rozwiązaniach, gdzie przepustnica jest sterowana elektronicznie by wire, jest ona przymykana wbrew woli kierowcy. W rozwiązaniach tradycyjnych występuje dodatkowa przepustnica. Rozwiązanie najbardziej komfortowe, ale o najdłuższym czasie reakcji.

W zależności od szczegółowych rozwiązań wykorzystywany jest tylko jeden sposób sterowania, dwa lub wszystkie.

W pojeździe bez systemu kontroli trakcji po najechaniu na śliską powierzchnię przez jedno z kół napędowych, spadnie opór stawiany układowi napędowemu przez to koło, koło zacznie się obracać szybciej niż wynika to z prędkości toczenia się koła, w wyniku czego będą wzrastały obroty układu napędowego. Na skutek (efekt uboczny) działania mechanizmu różnicowego, który powoduje że moment obrotowy jest taki sam na wszystkich kołach napędzanych, drugie koło napędowe toczące się prawidłowo nie będzie wykorzystywać swej przyczepności. Zjawisko utrudnia ruszenie gdy jedno z kół jest na śliskiej nawierzchni, utrudnia jazdę po śliskiej nawierzchni szczególnie na zakręcie. Zjawisko to występuje też w wyniku najechania na kałużę, wówczas silnik, który utracił obciążenie, gwałtownie zwiększa obroty, a po odzyskaniu przyczepności układ napędowy musi wytracić obroty do prędkości wynikającej z prędkości jazdy, co wywołuje szarpnięcie pojazdem, zmianę warunków przyczepności kół do jezdni, bardzo niebezpieczne na zakrętach.

W samochodzie wyposażonym w system kontroli trakcji, system wykrywa taki stan - gdy na śliskiej powierzchni kręci się tylko jedno z kół napędowych - system kontroli trakcji ogranicza moc silnika, a następnie włącza częściowo hamulec ślizgającego się koła, tak aby układ różnicowy mimo wszystko przeniósł moment napędowy również na drugie koło. W ten sposób, dzięki systemowi kontroli trakcji, na śliskiej powierzchni optymalnie napędzane są wszystkie koła napędowe. Należy zauważyć, iż w tym przypadku system kontroli trakcji działa jako elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.

#2 rafe1

rafe1

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 5359
  • Dołączył:  14 paź 2008
  • Rok Produkcji:2005
  • Silnik:2.4GT M
  • Imię:Rafał
  • Skąd::Płock
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 18 luty 2009 - 18:09

:kawka niezła lekturka :kawka

#3 vojpiotr

vojpiotr

    Znawca Tematu

  • Pomagamy sobie
  • Posty: 1134
  • Dołączył:  15 wrz 2008
  • Rok Produkcji:2003
  • Silnik:2,2 CRD
  • Imię:EX- Street Cruiser 2

Napisano 18 luty 2009 - 21:09

Przemo w PTkach dziala to raczej średnio, albo inaczej: działa do 40-50 km/h czyli czytaj: nie działa wtedy kiedy jest najbardziej potrzebne

sprawdziliśmy niestety empirycznie w drodze do Kazimierza, na szczęście udało się wyprowadzić na prostą tą pędzącą "stodołę" :lol

#4 medyk

medyk

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 5224
  • Dołączył:  03 lis 2008
  • Rok Produkcji:2005
  • Silnik:2.4L + LPG
  • Imię:Łukasz
  • Skąd::Lublin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 18 luty 2009 - 21:13

Co do tych ogloszen ze pitki mają ESP. Chrysler Pt Cruiser przed liftingiem nie miał tego systemu. ESP – Electronic Stability Program elektroniczny program stabilizacji – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.

#5 Bezimienny Gość.misiek11270_*

Bezimienny Gość.misiek11270_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 21 luty 2009 - 21:41

z tego co wiem PiTki prze liftem miały TC jak jest w nowych nie wiem... A ASR nie ma sie nijak do ESP to zupełnie co innego

#6 Bezimienny Gość.kasha28_*

Bezimienny Gość.kasha28_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 13 styczeń 2011 - 21:10

Hej. A ja mam pytanie czy jeździć z ESP włączonym czy wyłączonym?

#7 adames

adames

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 9306
  • Dołączył:  05 lip 2009
  • Rok Produkcji:2003
  • Silnik:2,2 CRD
  • Imię:Adam
  • Skąd::Legnica
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 13 styczeń 2011 - 21:13

kasha28,
Oczywiście że z włączonym.
Jak jezdnia jest śliska, to układ ten powoduje, że koła nie "buksuja" w miejscu. Po prostu łatwiej jest wyjechać .

#8 miecio

miecio

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •      
  • Posty: 13779
  • Dołączył:  21 cze 2009
  • Rok Produkcji:2006
  • Silnik:2.2 /ropa/
  • Imię:miecio
  • Skąd::krk
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 13 styczeń 2011 - 21:54

mozna jezdzic z wlaczonym badz z wylaczonym systemem, jest taki przycisk na konsoli a wylaczenie sygnalizuje zolty samochodzik w poslizgu na zegarze...... ;P

#9 olaf folaron

olaf folaron

    PT PRO

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 690
  • Dołączył:  13 lis 2009
  • Rok Produkcji:2004
  • Silnik:2,4 turbo
  • Imię:Olaf
  • Skąd::Częstochowa
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 14 styczeń 2011 - 10:18

Esp ma zawsze asr, a asr to nie esp,a w PT przed liftem bylo tylko asr czyli kontrola trakcji a nie elektroniczna stabilizacja toru jazdy

#10 MayheM

MayheM

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 2901
  • Dołączył:  24 mar 2009
  • Rok Produkcji:Brak
  • Silnik:Brak
  • Imię:Marcin
  • Skąd::Łódź
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 14 styczeń 2011 - 21:51

Czasem nasze TC nie pozwala wyjechac na lodzie i lepiej je wylaczyc, bo nigdy nie wyjedziemy. Sam tego doswiadczylem.

#11 adames

adames

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 9306
  • Dołączył:  05 lip 2009
  • Rok Produkcji:2003
  • Silnik:2,2 CRD
  • Imię:Adam
  • Skąd::Legnica
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 14 styczeń 2011 - 22:02

Marcin ja w tamtym roku wracając z kuligu na spocie w Rzykach, wyjechałem pod tą górke tylko dzięki sile kilku pięknych kobiet popychających pitka pod górkę. Kontrola trakcji nic mi nie pomogła .
Dziewczyny jeszcze raz dziękuję :kwiatek

#12 patii

patii

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 5865
  • Dołączył:  13 kwi 2009
  • Rok Produkcji:2006
  • Silnik:cabrio 2.4
  • Imię:Patii
  • Skąd::silesia
  • Płeć: Kobieta

Napisano 14 styczeń 2011 - 22:29

Więc podobnie sobie poradziłeś ..... bez urazy oczywiście :lol :lol
Dołączona grafika

#13 Bell

Bell

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 10256
  • Dołączył:  30 lip 2009
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,2 CRD
  • Imię:IzaBell'a

Napisano 15 styczeń 2011 - 00:04

Dziewczyny jeszcze raz dziękuję


polecam się na przyszłość :lol

Czasem nasze TC nie pozwala wyjechac na lodzie i lepiej je wylaczyc, bo nigdy nie wyjedziemy.


dokładnie... ja wyłączam jak próbuję wyjechać z parkingu u mnie pod blokiem :torba

#14 sluna

sluna

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 8212
  • Dołączył:  20 gru 2009
  • Rok Produkcji:2005
  • Silnik:2.2 touring
  • Imię:Darek
  • Skąd::Malbork
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 styczeń 2011 - 01:14

No to ja już nic nie czaje hmm mam włączone non stop ESP-ABS-FBI-CIA-PIN(cytuje Marcela :piwo ) Qr :cenzura i no-problem? idzie jak koń po błocie! więc w czym problem hmm

#15 maras

maras

    Zwolennik

  • Pomagamy sobie
  • Posty: 334
  • Dołączył:  24 wrz 2010
  • Rok Produkcji:2000
  • Silnik:2,0 gaz M
  • Imię:Marek

Napisano 15 styczeń 2011 - 10:10

Też potwierdzam to,że przy podjeżdzie pod górkę na bardzo śliskiej nawierzchni lepiej ESP wyłączyć, przynajmniej u mnie. :kawka

#16 andreeas7

andreeas7

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 16923
  • Dołączył:  03 lut 2010
  • Rok Produkcji:2020
  • Silnik:Jeep
  • Imię:Andrzej
  • Skąd::Płock
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 styczeń 2011 - 11:23

maras,
Każdy ma swoje spostrzeżenia - ja stanowczo lepiej ruszam na lodzie z TC .Kiedys maxym72 napisał trafne spostrzezenie " nie problem w TC PT cruisera tylko w jakosci opon założonych do pojazdu aby Tc pracował poprawnie " i się z tą teza zgadzam. :brawo

#17 sluna

sluna

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 8212
  • Dołączył:  20 gru 2009
  • Rok Produkcji:2005
  • Silnik:2.2 touring
  • Imię:Darek
  • Skąd::Malbork
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 styczeń 2011 - 12:16

andreeas7!..i tu problem rozwiązany :piwo

#18 olaf folaron

olaf folaron

    PT PRO

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 690
  • Dołączył:  13 lis 2009
  • Rok Produkcji:2004
  • Silnik:2,4 turbo
  • Imię:Olaf
  • Skąd::Częstochowa
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 styczeń 2011 - 12:22

O jakim ESP niektorzy oisza
w PT niema Esp jest tylko TC
Co do opon ta swieta racja,TC nic nieda jezeli opony tandetne

#19 maras

maras

    Zwolennik

  • Pomagamy sobie
  • Posty: 334
  • Dołączył:  24 wrz 2010
  • Rok Produkcji:2000
  • Silnik:2,0 gaz M
  • Imię:Marek

Napisano 15 styczeń 2011 - 22:25

andreeas7
Ja nie upieram się przy swoim napisałem tylko jak jest w moim PT :piwo

#20 TomuŚ

TomuŚ

    Przedszkolak

  • Pomagamy sobie
  • Posty: 100
  • Dołączył:  11 sty 2011
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,4
  • Imię:Tomek

Napisano 17 styczeń 2011 - 08:04

A ja nie wiem czy u mnie to działa wciskam ten guzik na konsoli i nic nigdzie sie nie świeci, w zasadzie to nie wiem czy powinno to działać jak mam auto bez ABS-u, z błędów nie wynika aby coś z tym było nie tak.





Podobne tematy Zwiń

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych