System kontroli cisnienia w oponach (TPMS) - jak działa?
#1
Napisano 13 listopad 2013 - 22:27
Hej,
W wakacje naprawilem system, tzn kupilem 2 czujniki poniewaz jeden byl uszkodzony a jednego nie bylo ... Kupilem caly komplet 4szt i po zalozeniu tych dwoch czujnikow, przejechalem kilka km i system sie skalibrowal i dzialal super. Z jednego kola nam gdzies ucieka sporadycznie i jak zejdzie troche to zaraz system komunikuje na wyswietlaczu.
Wczoraj zmienilem natomiast kola na zimowe - drugi komplet bez czujnikow...no i myslalem ze wyskoczy kontrolka bledu bo system nie widzi czujnikow, no ale tak nie jest. Po odpaleniu auta, zapala sie kontrolka i gasnie, czyli system sprawdzony OK...no ale nie jest ok.
I tu sie nasowa pytanie , czy system jest na tyle inteligentny ze jak nie widzi 4 czujnikow to zaklada ze jest inny komplet kol np bez czujnikow? no bo jak nie bylo 2 sprawnych to po zapaleniu auta, kontrolka gasla po czym sie zapalala pokazujac blad systemu...
Pzdr
Hubi
#2
Napisano 13 listopad 2013 - 23:02
W drugiej wersji 2006 w górę pojawił się system w dwóch odmianach: Basic i Full wypas. Wersja basic nie pokazywała ciśnień, tylko sygnalizowała kontrolką awarię systemu lub za niskie ciśnienie w kole. Nie identyfikowała, w którym kole jest niskie ciśnienie. Wszystkie ruchome czujniki były zapisywane jako czynne w samochodzie, a koło zapasowe wpisywało sie po spuszczeniu i powtórnym napełnieniu ciśnieniem podczas pracy silnika
Wersja super extra świder z bąkiem pokazywał w którym kole jakie jest ciśnienie i w razie spadku poniżej normy zapalał kontrolny napis - low tire press i podawał lokalizację - left front na przykład. Rozpoznawanie czujników odbywało się w czasie jazdy z prędkością powyżej 40 km/h powyżej 10 minut. W trakcie jazdy uaktywniane były po kolei triggeruy przy kołach - wzbudniki - które "stukały" do czujnika prowokując go do wysłania sygnału. Moduł stacyujki odczytywał sygnał i wiedział, że pochodził on z wzbudzonego koła. Triggery są przy trzech kołach w nadkolach - ostatni czujnik znajdowany był wynikowo.
Jeśli wszystko jest sprawne, to po założeniu kół z czujnikami system znajduje je sam po przejechaniu około 10 km z prędkościa powyżej 40/h.
U ciebie kontrolka powinna się zapalić - pomrugać trochę i zgasnąć - sygnalizuje opcję kół w wersji winter. Po załozeniu kół letnich wprogramuje się spokojnie spowrotem.
Sorki za przydługi wywód - ale trochę rozjaśniłem mam nadzieję.
#3
Napisano 13 listopad 2013 - 23:20
No i mam 5 czujników
#4
Napisano 14 listopad 2013 - 02:00
U ciebie kontrolka powinna się zapalić - pomrugać trochę i zgasnąć - sygnalizuje opcję kół w wersji winter. Po załozeniu kół letnich wprogramuje się spokojnie spowrotem.
Teraz kontrolka zapala sie i gasnie po kilku sekundach. Nie mruga ani nie zapala sie ponownie, jak to bylo gdy 2 czujniki byly uszkodzone...
czyli rozumiem ze system zauwazyl ze nie ma zadnego z 4 czujnikow i przeszedl w "winter". U nas jest prosty, tylko kontrolka, bez pokazywania aktualnego cisnienia w kole.
Nudelek, roznica 30PSI? to chyba niemozliwe...to ok 2,1 bar....u nas w PT jest prawidlowe 35PSI = 2,4bar.
Dzieki Maxym!
#5
Napisano 14 listopad 2013 - 07:22
HUBERT
Nudelek, roznica 30PSI? to chyba niemozliwe...to ok 2,1 bar....u nas w PT jest prawidlowe 35PSI = 2,4bar.
Dlatego pytam jak to jest , bo nic nie zmianiałem w ustawieniach.
#6
Napisano 14 listopad 2013 - 11:02
Dla ogolu jeszcze dodam ze ten system jest prawnie wymagany w autach w US... Bardzo fajnie ze dbaja o bezpieczenstwo i nakazuja, bo inaczej sie nie da.
Wszystkie auta produkowane od 1 wrzesnia 07 musza miec TPMS.
pzdr
Hubert
#7
Napisano 14 listopad 2013 - 20:21
Wiem, że masz 5 czujników - zapas też jest programowalny. Tylko nie wyświetla ciśnienia - jedymnie informuje napisem - spare tire press low
)
#8
Napisano 16 listopad 2013 - 22:49
No i sie nacieszylem opcja "winter", jednak to chyba prostszy system - z rana wlaczylem auto, zapalila sie kontrolka zgasla i po chwili zaczela mrugac kilka sekund i sie pali na stale - czyli tak jak to bylo z dwoma niesprawnymi czujnikami...chyba ze w zapasie jest ale nie sadze.
hubi
#9
Napisano 16 listopad 2013 - 23:03
#10
Napisano 16 listopad 2013 - 23:46
Tylko dziwne ze przez kilka dni nie pokazywal bledu...jakby widzial kola...jakbys cos znalazl to bylbym wdzieczny za info.
Dziekuje,
Hubi
#11
Napisano 17 listopad 2013 - 08:56
#12
Napisano 18 listopad 2013 - 21:55
Mozliwe, aczkolwiek jak w lato zalozylem nowe za te brakujace/uszkodzone, to po doslownie 1-2 km w miescie kontrolka zniknela...no coz szkoda ze jednak nie ma opcji winter...jak dorwe w dobrej cenie czujniki na ebayu to znowu kupie komplet i zaloze do felg zimowych.
pzdr
hubi
#13
Napisano 22 listopad 2013 - 00:03
Jeżdżę zimą na oponach nietypowych 205/70/15 i bardzo chwalę sobie komfort jazdy, ale system kontroli ciśnienia kół włącza się po kilkunastu km jazdy i zapala lamkę kontrolną nieprawidłowego ciśnienia, chociaż jest prawidłowe ( rocznik 2008). Oczywiście wskazania prędkościomierza, licznika przebiegu i zużycia paliwa są nieprawidłowe. Trzeba będzie zmienić wartości nastaw w sterowniku centralnym. Kto to może zrobić za rozsądne pieniądze w promieniu 100km od Katowic? Dziękuję za ewentualną pomoc.
#14
Napisano 22 listopad 2013 - 04:49
#15
Napisano 22 listopad 2013 - 11:36
Ten system troche wariuje jak nie ma czujnikow w kolach, raz pkazuje blad innym razem nie...nie moge znalezc na necie szczegolowych informacji jak to dziala. No bo nie wierze ze raz wchodzi w opcje winter a innym nie...
Znajde komplet w donrej kasie to kupie i zalozy sie na zimowe cos czuje...
Moze glupie pytanie ale czy w zapasie jest czujnik?
pzdr
hubi
#16
Napisano 22 listopad 2013 - 14:08
[ Dodano: 2013-11-22, 14:08 ]
Koła trzymasz w miejscu garażowania pojazdu? Jak wjedziesz do garażu to zacznie czytać czujniki. Może dlatego raz świeci raz nie.
#17
Napisano 22 listopad 2013 - 14:19
Tak, koła są metr od auta w garazu...myslalem ze cisnienie jest mierzone jak kolo sie kreci...nawet w niektorych autach na postoju nie pokazuje wartosci cisnienia, dopiero podczas jazdy.
Z tym ze koła w garazu maja wlasciwe cisnienie - to tak poza konkursem...
pzdr
hubi
#18
Napisano 22 listopad 2013 - 15:21
Dziękuję serdecznie Max. Gdzie fizycznie te czujniki ciśnienia w kołach się znajdują? Pewnie montuje się gdzieś na feldze, a ja zmieniałem opony wraz z nowymi felgami. Czyli czujniki zostały w garażu wraz ze starymi felgami, czy tak? To dlatego po wyjeździe z garażu początkowo wszystko jest ok i dopiero później zapala się kontrolka ciśnienia w oponach? Jak się te czujniki mocuje na feldze i zamawia, tzn. jakie mają nr-y kat i gdzie tego szukać? Ktoś wie?
pozdrowienia
#19
Napisano 22 listopad 2013 - 17:00
Czujniki można dostać w każdym serwisie. Trzeba podać numer nadwozia. W zależności od modelu od 200 do 350 złotych za sztukę.
Uważajcie na podróby - te tajwańskie nie będą pracować w samochodach Europejskich - inna częstotliwość pracy w Europie i inna w USA. Europa 433 Mhz, stany 315 Mhz. Pozdrawiam
#20
Napisano 23 listopad 2013 - 00:29
Max jesteś wielki! Dziękuję za wyczerpujące informacje. Cena tych czujników to jakiś absurd!
Poczekam na podróby w standardzie USA, może z innego samochodu...... dobrze wiedzieć jaka powinna być częstotliwość nadajnika. Coś dobiorę na ebay'u.
A na razie kontrolkę zakleję czarną taśmą aby mnie nie drażniło. Lubię spokój na pokładzie ewentualnie, muzykę z RMF Classic. Serdeczności.....
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
jakich kolorow najwiecej na forum |
Offtopic | artex38 |
|
|
|
Jak w prosty sposób ściągnąć zabezpieczenie zaworów |
Techniczny podstawowy | zero |
|
|
|
Jakie szkody przy stłuczce 20km/h? |
Ogólnie | zero |
|
|
|
Jak obliczyć siłę uderzenia ict. |
Offtopic | zero |
|
|
|
Jak to obejść? Ktoś coś? |
Ogólnie | pitkowechucherko |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych