Skocz do zawartości


Witaj.

W przypadku niejasności, problemów z rejestracją prosimy o kontakt przez formularz zgłoszeniowy (lewy, górny róg tej strony - KONTAKT). Odpowiemy najszybciej jak się da.
Pozdrawiamy - administrator i modertorzy ptclub.pl


Zdjęcie

System kontroli cisnienia w oponach (TPMS) - jak działa?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
28 odpowiedzi w tym temacie

#1 edytawisienka

edytawisienka

    Zwolennik

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 419
  • Dołączył:  25 lis 2012
  • Rok Produkcji:2008 USA
  • Silnik:2,4 A
  • Imię:Edyta

Napisano 13 listopad 2013 - 22:27

HUBERT

Hej,

W wakacje naprawilem system, tzn kupilem 2 czujniki poniewaz jeden byl uszkodzony a jednego nie bylo ... Kupilem caly komplet 4szt i po zalozeniu tych dwoch czujnikow, przejechalem kilka km i system sie skalibrowal i dzialal super. Z jednego kola nam gdzies ucieka sporadycznie i jak zejdzie troche to zaraz system komunikuje na wyswietlaczu.

Wczoraj zmienilem natomiast kola na zimowe - drugi komplet bez czujnikow...no i myslalem ze wyskoczy kontrolka bledu bo system nie widzi czujnikow, no ale tak nie jest. Po odpaleniu auta, zapala sie kontrolka i gasnie, czyli system sprawdzony OK...no ale nie jest ok.

I tu sie nasowa pytanie hmm , czy system jest na tyle inteligentny ze jak nie widzi 4 czujnikow to zaklada ze jest inny komplet kol np bez czujnikow? no bo jak nie bylo 2 sprawnych to po zapaleniu auta, kontrolka gasla po czym sie zapalala pokazujac blad systemu...


Pzdr
Hubi

#2 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 13 listopad 2013 - 23:02

Systemy są przynajmniej trzy. W pierwszej wersji (2004 rok) czujniki były programowane przy pomocy magnesu - wprowadzało się system w stan programowania a potem biegało od przedniego lewego koła dookoła samochodu zgodnie z ruchem wskazówek zegara i przykładało się magnes do wentyla czekając na sygnał klaksonu. Na tej zasadzie system zapamiętywał ID poszczególnych czujników pod właściwymi miejscami kół. Na wyświetlaczu pokaqzywał wartośc ciśnienia (lub nie w zależności od wersji).
W drugiej wersji 2006 w górę pojawił się system w dwóch odmianach: Basic i Full wypas. Wersja basic nie pokazywała ciśnień, tylko sygnalizowała kontrolką awarię systemu lub za niskie ciśnienie w kole. Nie identyfikowała, w którym kole jest niskie ciśnienie. Wszystkie ruchome czujniki były zapisywane jako czynne w samochodzie, a koło zapasowe wpisywało sie po spuszczeniu i powtórnym napełnieniu ciśnieniem podczas pracy silnika
Wersja super extra świder z bąkiem pokazywał w którym kole jakie jest ciśnienie i w razie spadku poniżej normy zapalał kontrolny napis - low tire press i podawał lokalizację - left front na przykład. Rozpoznawanie czujników odbywało się w czasie jazdy z prędkością powyżej 40 km/h powyżej 10 minut. W trakcie jazdy uaktywniane były po kolei triggeruy przy kołach - wzbudniki - które "stukały" do czujnika prowokując go do wysłania sygnału. Moduł stacyujki odczytywał sygnał i wiedział, że pochodził on z wzbudzonego koła. Triggery są przy trzech kołach w nadkolach - ostatni czujnik znajdowany był wynikowo.
Jeśli wszystko jest sprawne, to po założeniu kół z czujnikami system znajduje je sam po przejechaniu około 10 km z prędkościa powyżej 40/h.

U ciebie kontrolka powinna się zapalić - pomrugać trochę i zgasnąć - sygnalizuje opcję kół w wersji winter. Po załozeniu kół letnich wprogramuje się spokojnie spowrotem.

Sorki za przydługi wywód - ale trochę rozjaśniłem mam nadzieję.

#3 Mike PT Dodge

Mike PT Dodge

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 2251
  • Dołączył:  13 cze 2010
  • Rok Produkcji:2007
  • Silnik:NITRO 2,8 A
  • Imię:Michał
  • Skąd::Tarnowskie Góry
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 13 listopad 2013 - 23:20

Podepnę się pod temat, z tego co wiem na podstawie moich doświadczeń z czujnikami to w komputerze mam nastawione, że w przypadku różnicy 30 PSI to wskazuje usterkę. Maksiu czy tak jest standardowo w ustawieniach fabrycznych?
No i mam 5 czujników :-)

#4 edytawisienka

edytawisienka

    Zwolennik

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 419
  • Dołączył:  25 lis 2012
  • Rok Produkcji:2008 USA
  • Silnik:2,4 A
  • Imię:Edyta

Napisano 14 listopad 2013 - 02:00

HUBERT

U ciebie kontrolka powinna się zapalić - pomrugać trochę i zgasnąć - sygnalizuje opcję kół w wersji winter. Po załozeniu kół letnich wprogramuje się spokojnie spowrotem.


Teraz kontrolka zapala sie i gasnie po kilku sekundach. Nie mruga ani nie zapala sie ponownie, jak to bylo gdy 2 czujniki byly uszkodzone...
czyli rozumiem ze system zauwazyl ze nie ma zadnego z 4 czujnikow i przeszedl w "winter". U nas jest prosty, tylko kontrolka, bez pokazywania aktualnego cisnienia w kole.

Nudelek, roznica 30PSI? to chyba niemozliwe...to ok 2,1 bar....u nas w PT jest prawidlowe 35PSI = 2,4bar.

Dzieki Maxym!

#5 Mike PT Dodge

Mike PT Dodge

    VIP

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 2251
  • Dołączył:  13 cze 2010
  • Rok Produkcji:2007
  • Silnik:NITRO 2,8 A
  • Imię:Michał
  • Skąd::Tarnowskie Góry
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 14 listopad 2013 - 07:22

HUBERT



Nudelek, roznica 30PSI? to chyba niemozliwe...to ok 2,1 bar....u nas w PT jest prawidlowe 35PSI = 2,4bar.


Dlatego pytam jak to jest , bo nic nie zmianiałem w ustawieniach. :-)

#6 edytawisienka

edytawisienka

    Zwolennik

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 419
  • Dołączył:  25 lis 2012
  • Rok Produkcji:2008 USA
  • Silnik:2,4 A
  • Imię:Edyta

Napisano 14 listopad 2013 - 11:02

HUBERT

Dla ogolu jeszcze dodam ze ten system jest prawnie wymagany w autach w US... Bardzo fajnie ze dbaja o bezpieczenstwo i nakazuja, bo inaczej sie nie da.
Wszystkie auta produkowane od 1 wrzesnia 07 musza miec TPMS.

pzdr
Hubert

#7 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 14 listopad 2013 - 20:21

nudelek, Ciśnienie ustawia się w WCM (moduł immobilizera) i jest ono ustawiane raz na zawsze przy programowaniu sterownika. Ciśnienie bazowe można zmienić - tylko testerem na ustawienia takie, jakie są przewidziane dla auta. Zobrazuję to: masz mieć 2,5 bara na zimno. Wpisujesz w moduł 2,5 bara a on sam ustala minimalne ciśnienie przy którym zapala kontrolkę. Zazwyczaj jest to 0,5 bara w górę i w dół. Ty masz tylko dbać, aby ciśnienie w kołach było prawidło0we.
Wiem, że masz 5 czujników - zapas też jest programowalny. Tylko nie wyświetla ciśnienia - jedymnie informuje napisem - spare tire press low
)

#8 edytawisienka

edytawisienka

    Zwolennik

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 419
  • Dołączył:  25 lis 2012
  • Rok Produkcji:2008 USA
  • Silnik:2,4 A
  • Imię:Edyta

Napisano 16 listopad 2013 - 22:49

HUBERT

No i sie nacieszylem opcja "winter", jednak to chyba prostszy system - z rana wlaczylem auto, zapalila sie kontrolka zgasla i po chwili zaczela mrugac kilka sekund i sie pali na stale - czyli tak jak to bylo z dwoma niesprawnymi czujnikami...chyba ze w zapasie jest ale nie sadze.

hubi

#9 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 16 listopad 2013 - 23:03

edytawisienka, Czyli zachował się prawidłowo. Nie wiem, czy nie było jakiejś możliwości wprowadzenia systemu w funkcję winter - poszukam

#10 edytawisienka

edytawisienka

    Zwolennik

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 419
  • Dołączył:  25 lis 2012
  • Rok Produkcji:2008 USA
  • Silnik:2,4 A
  • Imię:Edyta

Napisano 16 listopad 2013 - 23:46

HUBERT

Tylko dziwne ze przez kilka dni nie pokazywal bledu...jakby widzial kola...jakbys cos znalazl to bylbym wdzieczny za info.

Dziekuje,
Hubi

#11 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 17 listopad 2013 - 08:56

edytawisienka, Powyżej 60 km na godzinę bez przerwy przez 10 20 minut. Pewnie w mieście nie miał na to szans.

#12 edytawisienka

edytawisienka

    Zwolennik

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 419
  • Dołączył:  25 lis 2012
  • Rok Produkcji:2008 USA
  • Silnik:2,4 A
  • Imię:Edyta

Napisano 18 listopad 2013 - 21:55

HUBERT

Mozliwe, aczkolwiek jak w lato zalozylem nowe za te brakujace/uszkodzone, to po doslownie 1-2 km w miescie kontrolka zniknela...no coz szkoda ze jednak nie ma opcji winter...jak dorwe w dobrej cenie czujniki na ebayu to znowu kupie komplet i zaloze do felg zimowych.
pzdr
hubi

#13 raffitech

raffitech

    Kolegunio

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 170
  • Dołączył:  04 lis 2011
  • Rok Produkcji:2008
  • Silnik:2,4l A
  • Imię:Rafałek
  • Skąd::Katowice
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 22 listopad 2013 - 00:03

:witam
Jeżdżę zimą na oponach nietypowych 205/70/15 i bardzo chwalę sobie komfort jazdy, ale system kontroli ciśnienia kół włącza się po kilkunastu km jazdy i zapala lamkę kontrolną nieprawidłowego ciśnienia, chociaż jest prawidłowe ( rocznik 2008). Oczywiście wskazania prędkościomierza, licznika przebiegu i zużycia paliwa są nieprawidłowe. Trzeba będzie zmienić wartości nastaw w sterowniku centralnym. Kto to może zrobić za rozsądne pieniądze w promieniu 100km od Katowic? Dziękuję za ewentualną pomoc.
:witam

#14 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 22 listopad 2013 - 04:49

raffitech, To nie nastawy = pada któryś czujnik ciśnienia, zimą jest zimno i bateria nie wyrabia. Baterie są liczone na trzy lata użytkowania. Sama bateria nie występuje, cały czujnik do wymiany. Pozdrawiam

#15 edytawisienka

edytawisienka

    Zwolennik

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 419
  • Dołączył:  25 lis 2012
  • Rok Produkcji:2008 USA
  • Silnik:2,4 A
  • Imię:Edyta

Napisano 22 listopad 2013 - 11:36

HUBERT

Ten system troche wariuje jak nie ma czujnikow w kolach, raz pkazuje blad innym razem nie...nie moge znalezc na necie szczegolowych informacji jak to dziala. No bo nie wierze ze raz wchodzi w opcje winter a innym nie...
Znajde komplet w donrej kasie to kupie i zalozy sie na zimowe cos czuje...

Moze glupie pytanie ale czy w zapasie jest czujnik?

pzdr
hubi

#16 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 22 listopad 2013 - 14:08

edytawisienka, Raczej nie ma - to zależy od wersji. Sprawdź - od razu z wierzchu widać.

[ Dodano: 2013-11-22, 14:08 ]
Koła trzymasz w miejscu garażowania pojazdu? Jak wjedziesz do garażu to zacznie czytać czujniki. Może dlatego raz świeci raz nie.

#17 edytawisienka

edytawisienka

    Zwolennik

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 419
  • Dołączył:  25 lis 2012
  • Rok Produkcji:2008 USA
  • Silnik:2,4 A
  • Imię:Edyta

Napisano 22 listopad 2013 - 14:19

HUBERT

Tak, koła są metr od auta w garazu...myslalem ze cisnienie jest mierzone jak kolo sie kreci...nawet w niektorych autach na postoju nie pokazuje wartosci cisnienia, dopiero podczas jazdy.

Z tym ze koła w garazu maja wlasciwe cisnienie - to tak poza konkursem...

pzdr
hubi

#18 raffitech

raffitech

    Kolegunio

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 170
  • Dołączył:  04 lis 2011
  • Rok Produkcji:2008
  • Silnik:2,4l A
  • Imię:Rafałek
  • Skąd::Katowice
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 22 listopad 2013 - 15:21

:witam
Dziękuję serdecznie Max. Gdzie fizycznie te czujniki ciśnienia w kołach się znajdują? Pewnie montuje się gdzieś na feldze, a ja zmieniałem opony wraz z nowymi felgami. Czyli czujniki zostały w garażu wraz ze starymi felgami, czy tak? To dlatego po wyjeździe z garażu początkowo wszystko jest ok i dopiero później zapala się kontrolka ciśnienia w oponach? Jak się te czujniki mocuje na feldze i zamawia, tzn. jakie mają nr-y kat i gdzie tego szukać? Ktoś wie?
pozdrowienia
:witam

#19 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6790
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 22 listopad 2013 - 17:00

raffitech, Czujniki są elementami wentyli. Nie próbuj ich wykręcać i przekładać do felg zimowych - to się nie uda.
Czujniki można dostać w każdym serwisie. Trzeba podać numer nadwozia. W zależności od modelu od 200 do 350 złotych za sztukę.
Uważajcie na podróby - te tajwańskie nie będą pracować w samochodach Europejskich - inna częstotliwość pracy w Europie i inna w USA. Europa 433 Mhz, stany 315 Mhz. Pozdrawiam

#20 raffitech

raffitech

    Kolegunio

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 170
  • Dołączył:  04 lis 2011
  • Rok Produkcji:2008
  • Silnik:2,4l A
  • Imię:Rafałek
  • Skąd::Katowice
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 23 listopad 2013 - 00:29

:witam
Max jesteś wielki! Dziękuję za wyczerpujące informacje. Cena tych czujników to jakiś absurd!
Poczekam na podróby w standardzie USA, może z innego samochodu...... dobrze wiedzieć jaka powinna być częstotliwość nadajnika. Coś dobiorę na ebay'u.
A na razie kontrolkę zakleję czarną taśmą aby mnie nie drażniło. Lubię spokój na pokładzie ewentualnie, muzykę z RMF Classic. Serdeczności.....
:witam





Podobne tematy Zwiń

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych