Skocz do zawartości


Witaj.

W przypadku niejasności, problemów z rejestracją prosimy o kontakt przez formularz zgłoszeniowy (lewy, górny róg tej strony - KONTAKT). Odpowiemy najszybciej jak się da.
Pozdrawiamy - administrator i modertorzy ptclub.pl


Zdjęcie

Halogeny i światła dzienne


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
427 odpowiedzi w tym temacie

#241 Bezimienny Gość.PiotrW_*

Bezimienny Gość.PiotrW_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 11 lutego 2013 - 21:39

ha,ha i auto na kołki na parę dni .... :chory

#242 Bezimienny Gość.naytek_*

Bezimienny Gość.naytek_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 14 lutego 2013 - 01:00

Czy ktoś z Was miał przyjemność przechodzić kontrolę drogową z tymi światełkami? Śledziłem dyskusje na różnych forach (tu też) odnośnie tego, czy takie modyfikacje są zgodne z przepisami. Co osoba, to inny pogląd i interpretacja, nie potrafiłem znaleźć jednoznacznych odpowiedzi - czy można w przeciwmgielnych, czy można w drogowych lub mijania, czy nie można wcale, co z homologacją.
hmm

#243 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6 791
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 14 lutego 2013 - 01:07

naytek, Jednoznacznie określone:

Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:

Symetrycznie względem osi pojazdu
Na równej wysokości
Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika
W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.

Przepisy prawne w Europie[edytuj]Przepisy prawne są w tym zakresie w Europie niejednolite. Niektóre kraje, jak np. Białoruś, Wielka Brytania, Irlandia, Monako, Holandia, Turcja i Cypr, nie mają przepisów prawnych na ten temat, inne nakładają na kierowców obowiązek, jeszcze inne jedynie zalecają lub nawet zakazują używania świateł w ciągu dnia (np. Grecja). Po części istnieją różnice w zależności czy pojazd samochodowy jest jednośladowy (motocykle) czy wielośladowy (pozostałe, tj. głównie samochody). Inną ciekawostką prawną jest obowiązek wyposażenia samochodu w komplet zapasowych żarówek (np. w Bośni, Chorwacji, Macedonii, Słowenii, Hiszpanii i Czechach).

Przepis ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg)[edytuj]Dyrektywa R87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, R48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (odpowiednik Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).

Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu.
Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
Obowiązek używania świateł za dnia w Europie[edytuj]Obowiązek całodobowego używania świateł w pojazdach samochodowych dwuśladowych (stan w 2012[3])

Bośnia i Hercegowina
Bułgaria[4]
Czarnogóra
Czechy
Dania
Estonia
Finlandia
Islandia
Litwa
Łotwa
Macedonia
Norwegia
Polska
Rosja - tylko w terenie niezabudowanym
Rumunia - tylko w terenie niezabudowanym
Serbia
Słowacja
Słowenia - tylko w terenie niezabudowanym
Szwecja
Węgry - tylko w terenie niezabudowanym
Włochy - tylko na autostradach


Obowiązek używania świateł w pojazdach samochodowych jednośladowych (stan w 2006)

Belgia
Niemcy
Francja
Chorwacja
Czarnogóra
Litwa
Luksemburg
Macedonia
Polska
Portugalia
Rosja
Słowacja
Szwajcaria
Hiszpania
Czechy

[ Dodano: 2013-02-14, 01:12 ]
Możesz sobie przeciwmgielne przód przerobić na dzienne, jeśli spełniaja powyższe reguły: wymiary, i świeca sie wyłącznie one - bez tylnych i całej reszty, jak zapalasz mijania, mają gasnąć. I po wszystkim. W pitku nie możesz - za nisko - poniżej 25 cm. Tekst jest z Wikipedii - więc są przekłamania. Sprawdź w przepisach wyszczególnionych .

No i znaki homologacyjne = masz na czerwono - muszą być bo inaczej kicha. Pozdrawiam

#244 Gapril

Gapril

    Uzależniony

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 481
  • Dołączył:  26 gru 2010
  • Rok Produkcji:2001
  • Silnik:2.0 aut+GAZ
  • Imię:Grzegorz
  • Płeć: Nieustawiona

Napisano 14 lutego 2013 - 15:06

Czy mógłbym nieskromnie prosić o jakąś podpowiedź, jaki dokładnie moduł powinienem kupić żeby sobie zrobić z długich dzienne? Andrzej poleca SD2 i jeszcze jakiś przekaźnik do tego o ile dobrze pamietam... Moze jakas podpowiedz gdzie mozna kupic ten własciwy? Mysle ze wtedy elektryk sobie poradzi z montazem, bo ja sie do tego nie zabieram :)

#245 andreeas7

andreeas7

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 17 111
  • Dołączył:  03 lut 2010
  • Rok Produkcji:2020
  • Silnik:Jeep
  • Imię:Andrzej
  • Skąd::Płock
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 14 lutego 2013 - 15:49

Gapril,
Każdy moduł cyfrowy z ograniczeniem mocy 30-50% , co do przekażnika kto musi to montuje , ja montuje bez przekażnika klientom. :cwaniak

#246 Bezimienny Gość.PiotrW_*

Bezimienny Gość.PiotrW_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 14 lutego 2013 - 16:03

SD2 kupisz na kogiel.za.pl , ale andreeas7 pewnie poda Ci namiary na inne moduły. Ja wlasnie reklamuję sd-2.

#247 ARON

ARON

    PT MC

  • Pomagamy sobie
  • Posty: 851
  • Dołączył:  05 maj 2012
  • Rok Produkcji:xxxx
  • Silnik:2.0
  • Imię:x

Napisano 14 lutego 2013 - 19:16

maxym72, super git-majonez, że rozjaśniłeś sprawę, o czym mało polskich kierowców wie i świeci niepotrzebnie gdzie popadnie :kciuki Chciałbym też jeszcze tylko uzupełnić, że nie ma czegoś takiego w krajach, gdzie nie trzeba jeździć na światłach 24h jak "zaleca się jazdę na światłach" - bzdura i kit wymyślone najprawdopodobniej przez lobbystów. W każdym przepisy jasno to definiują, albo musisz smalić wolfram, albo nie i to tyczy się nawet okresu jesienno-zimowego, czy deszczu! Ponadto to nic nadzwyczajnego, jak się spotkacie z niektórymi autami po zmierzchu, czy o świcie z postojowymi tylko włączonymi - to też czasami spotykana sytuacja i normalka - sam tak jeżdżę w krajach, gdzie bezsensownie się swiateł nie (z)używa.

Co do oznaczenia RL, numerków, czegoś na kloszu, to często jest to pic na wodę, bo nawet producenci aut nie zawsze tego przestrzegają (oznaczenia mogą być na tylnej części reflektora - od wewnątrz auta, na naklejce), a do numerka homologacji to nierzadko nawet diagności, czy pączki nie mają pojęcia... Mało kto to z linijką pedantycznie sprawdza, więc tymi często przesadzonymi wyznacznikami aż tak się nie przejmować - to historia z życia, nie kodeksu - zaznaczam jakby co.

#248 Gapril

Gapril

    Uzależniony

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 481
  • Dołączył:  26 gru 2010
  • Rok Produkcji:2001
  • Silnik:2.0 aut+GAZ
  • Imię:Grzegorz
  • Płeć: Nieustawiona

Napisano 14 lutego 2013 - 19:40

Dzieki. No to sobie kupie ten sd2 u kogla. Szkoda ze mam za daleko zeby u Andrzeja zamontowac, ale jakos dam rade.

#249 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6 791
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 14 lutego 2013 - 21:11

ARON, Do pierwszej kontroli na drodze przez inspekcje drogową lub do przeglądu przez szczegółowego diagnostę. To On sie pod tym podpisuje i On ryzykuje wykonywanie zawodu - więc jak będzie 15 cm zamiast 25 cm to nie przepuści - i ma racje. Ja tez bym nie puścił. Jak ktoś mnie na tym złapie to tracę prawo wykonywania zawodu i moja rodzina zdycha z głodu. Mam nadzieję, że to jasne. Przepisy są głupie - ale to nie moje zmartwienie, jak chcecie to protestujcie. Ja się za to nie podłożę. Jest tzw. inicjatywa obywatelska - zbierać podpisy i heja naprzód. Polityka kończy sie na bramie wjazdowej do stanowiska diagnostycznego. Dalej są tylko przepisy. Pozdrawiam

#250 Bezimienny Gość.Yodarek_*

Bezimienny Gość.Yodarek_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 14 lutego 2013 - 23:40

ARON, tak obserwuję ten post i Twoją "walkę" o włącznie tych świateł..., i kojarzy mi się to troszeczkę, powtarzam troszeczkę, z buntowniczą młodzieżą spod znaku JPna 100% i HWDP. Wchodziłem na stronę, której adres masz w podpisie i te rzucające się w oczy, czerwone litery haseł są dla mnie po prostu albo bzdurne, albo mające niewielki wpływ na rzeczywistość. Nawet w to nie wnikam, jeśli chodzi o kwestie techniczne, ale jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa to moje zdanie jest całkowicie odwrotne. W jaki sposób włącznie tych świateł wpływa na zwiększenie liczby wypadków? Chyba, że masz na myśli wypadki tych, którzy świateł nie włączają i są mniej widoczni na tle tych co włączają. Wiem co piszę, bo miałem kolizję z gościem, którego nie zauważyłem, bo jechał bez świateł w grupie samochodów z włączonymi światłami.
Ogólnie moje zdanie jest takie, że skoro aż takiego wielkiego problemu to nie sprawia (te na tej stronie są przesadzone, moim zdaniem) to nikt mi nie powie, że pojazd z włączonymi światłami jest mniej widoczny, niż ten bez włączonych. I jeżeli tak jest, że widoczny jest bardziej to chyba lepiej jest, co? :piwo :cwaniak

#251 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6 791
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 lutego 2013 - 08:36

yodarek, Zacząłeś dyskusję, która będzie się ciągnąć kilometrami - nie wiem, czy nie założhyc osobnego tematu do pogadania na ten temat. Prosiłbym moda o założenie nowego tematu i przeniesienie Twojego postu na początek tego tematu. Pogadać sobie można - to nawet wskazane.

#252 MiGi42

MiGi42

    PT MC

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 979
  • Dołączył:  06 lut 2011
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2.2CRD
  • Imię:Romuald
  • Skąd::Poznan
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 lutego 2013 - 09:56

Udowodniono empirycznie /chociaż do końca nie wyjaśniono/ , że ptaki unikają zderzenia z samolotem który ma włączone reflektory. Może to dotyczyć także ludzi.
Popieram yodarka chociaż problem zwalono znowu na użytkowników aut

#253 Bezimienny Gość.Yodarek_*

Bezimienny Gość.Yodarek_*
  • Guests
  • Dołączył:  --

Napisano 15 lutego 2013 - 13:05

Z mojego podwórka, samolot zawsze musi mieć włączone do startu światła (do lądowania to 600 W a do kołowania 160 W), ale nie wiem czy tym się sugerowano... :lol :lol :lol

#254 MiGi42

MiGi42

    PT MC

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 979
  • Dołączył:  06 lut 2011
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2.2CRD
  • Imię:Romuald
  • Skąd::Poznan
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 lutego 2013 - 15:47

tym i wyłącznie tym , bo przecież nie wzajemną widocznością między samolotami /pilotami/

#255 maro20

maro20

    VIP

  • Na zawsze z nami
  •   
  • Posty: 4 321
  • Dołączył:  15 sty 2010
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,2crd
  • Imię:marek
  • Skąd::W-wa
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 lutego 2013 - 18:46

Wg mnie światła mijania w dzień w mieście to paranoja!Natomiast szosa, droga szybkiego ruchu jak najbardziej OK.
Jeszcze w latach osiemdziesiątych włączałem mijania na trasie :brawo

#256 sluna

sluna

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 8 255
  • Dołączył:  20 gru 2009
  • Rok Produkcji:2005
  • Silnik:2.2 touring
  • Imię:Darek
  • Skąd::Malbork
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 lutego 2013 - 20:27

Wg mnie światła mijania w dzień w mieście to paranoja!Natomiast szosa, droga szybkiego ruchu jak najbardziej OK.

Jestem tego samego zdania

#257 adames

adames

    VIP

  • Przyjaciel forum
  •   
  • Posty: 9 306
  • Dołączył:  05 lip 2009
  • Rok Produkcji:2003
  • Silnik:2,2 CRD
  • Imię:Adam
  • Skąd::Legnica
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 lutego 2013 - 20:38

Jestem tego samego zdania

Tylko co daje tu Wasze zdanie, skoro na światłach i tak musimy jeździć hmm

#258 maro20

maro20

    VIP

  • Na zawsze z nami
  •   
  • Posty: 4 321
  • Dołączył:  15 sty 2010
  • Rok Produkcji:2002
  • Silnik:2,2crd
  • Imię:marek
  • Skąd::W-wa
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 lutego 2013 - 21:19

kropla drąży skałę :lol :brawo :brawo :brawo :brawo :brawo

#259 maxym72

maxym72

    VIP

  • Mayster
  •   
  • Posty: 6 791
  • Dołączył:  19 sty 2009
  • Rok Produkcji:2014
  • Silnik:Sedici=4x4
  • Imię:Max
  • Skąd::Szczecin
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 15 lutego 2013 - 22:28

kropla drąży skałę


Najczęściej nie skałę, tylko prostatę.... :lol

#260 michal-wm

michal-wm

    PT PRO

  • Pomagamy sobie
  •   
  • Posty: 689
  • Dołączył:  01 lip 2012
  • Rok Produkcji:2001
  • Silnik:2,0 M Gas
  • Imię:Michał
  • Skąd::wielkopolska
  • Płeć: Mężczyzna

Napisano 16 lutego 2013 - 09:51

Jestem tego samego zdania

Tylko co daje tu Wasze zdanie, skoro na światłach i tak musimy jeździć hmm

dokładnie, moim zdaniem jazda całą dobe na światłach jest jednym z lepszych przepisów, a statystyki ktore Aron spamuje w opisie to kompletna bzdura, to czemu nikt nie zalożył "towrzystawa do walki z "debilami" wyprzedzających na podwójnej ciągłej" albo innych dziwacznych towarzyst. przepis to przepis i trzeba sie stosować do niego...a tak z ciekawości Aron jeździsz bez świateł?





Podobne tematy Zwiń

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych