

Halogeny i światła dzienne
#241
Bezimienny Gość.PiotrW_*
Napisano 11 lutego 2013 - 21:39

#242
Bezimienny Gość.naytek_*
Napisano 14 lutego 2013 - 01:00

#243
Napisano 14 lutego 2013 - 01:07
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
Symetrycznie względem osi pojazdu
Na równej wysokości
Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika
W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.
Przepisy prawne w Europie[edytuj]Przepisy prawne są w tym zakresie w Europie niejednolite. Niektóre kraje, jak np. Białoruś, Wielka Brytania, Irlandia, Monako, Holandia, Turcja i Cypr, nie mają przepisów prawnych na ten temat, inne nakładają na kierowców obowiązek, jeszcze inne jedynie zalecają lub nawet zakazują używania świateł w ciągu dnia (np. Grecja). Po części istnieją różnice w zależności czy pojazd samochodowy jest jednośladowy (motocykle) czy wielośladowy (pozostałe, tj. głównie samochody). Inną ciekawostką prawną jest obowiązek wyposażenia samochodu w komplet zapasowych żarówek (np. w Bośni, Chorwacji, Macedonii, Słowenii, Hiszpanii i Czechach).
Przepis ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg)[edytuj]Dyrektywa R87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, R48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (odpowiednik Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).
Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu.
Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
Obowiązek używania świateł za dnia w Europie[edytuj]Obowiązek całodobowego używania świateł w pojazdach samochodowych dwuśladowych (stan w 2012[3])
Bośnia i Hercegowina
Bułgaria[4]
Czarnogóra
Czechy
Dania
Estonia
Finlandia
Islandia
Litwa
Łotwa
Macedonia
Norwegia
Polska
Rosja - tylko w terenie niezabudowanym
Rumunia - tylko w terenie niezabudowanym
Serbia
Słowacja
Słowenia - tylko w terenie niezabudowanym
Szwecja
Węgry - tylko w terenie niezabudowanym
Włochy - tylko na autostradach
Obowiązek używania świateł w pojazdach samochodowych jednośladowych (stan w 2006)
Belgia
Niemcy
Francja
Chorwacja
Czarnogóra
Litwa
Luksemburg
Macedonia
Polska
Portugalia
Rosja
Słowacja
Szwajcaria
Hiszpania
Czechy
[ Dodano: 2013-02-14, 01:12 ]
Możesz sobie przeciwmgielne przód przerobić na dzienne, jeśli spełniaja powyższe reguły: wymiary, i świeca sie wyłącznie one - bez tylnych i całej reszty, jak zapalasz mijania, mają gasnąć. I po wszystkim. W pitku nie możesz - za nisko - poniżej 25 cm. Tekst jest z Wikipedii - więc są przekłamania. Sprawdź w przepisach wyszczególnionych .
No i znaki homologacyjne = masz na czerwono - muszą być bo inaczej kicha. Pozdrawiam
#244
Napisano 14 lutego 2013 - 15:06

#245
Napisano 14 lutego 2013 - 15:49
Każdy moduł cyfrowy z ograniczeniem mocy 30-50% , co do przekażnika kto musi to montuje , ja montuje bez przekażnika klientom.

#246
Bezimienny Gość.PiotrW_*
Napisano 14 lutego 2013 - 16:03
#247
Napisano 14 lutego 2013 - 19:16

Co do oznaczenia RL, numerków, czegoś na kloszu, to często jest to pic na wodę, bo nawet producenci aut nie zawsze tego przestrzegają (oznaczenia mogą być na tylnej części reflektora - od wewnątrz auta, na naklejce), a do numerka homologacji to nierzadko nawet diagności, czy pączki nie mają pojęcia... Mało kto to z linijką pedantycznie sprawdza, więc tymi często przesadzonymi wyznacznikami aż tak się nie przejmować - to historia z życia, nie kodeksu - zaznaczam jakby co.
#248
Napisano 14 lutego 2013 - 19:40
#249
Napisano 14 lutego 2013 - 21:11
#250
Bezimienny Gość.Yodarek_*
Napisano 14 lutego 2013 - 23:40
Ogólnie moje zdanie jest takie, że skoro aż takiego wielkiego problemu to nie sprawia (te na tej stronie są przesadzone, moim zdaniem) to nikt mi nie powie, że pojazd z włączonymi światłami jest mniej widoczny, niż ten bez włączonych. I jeżeli tak jest, że widoczny jest bardziej to chyba lepiej jest, co?


#251
Napisano 15 lutego 2013 - 08:36
#252
Napisano 15 lutego 2013 - 09:56
Popieram yodarka chociaż problem zwalono znowu na użytkowników aut
#253
Bezimienny Gość.Yodarek_*
Napisano 15 lutego 2013 - 13:05



#254
Napisano 15 lutego 2013 - 15:47
#255
Napisano 15 lutego 2013 - 18:46
Jeszcze w latach osiemdziesiątych włączałem mijania na trasie

#256
Napisano 15 lutego 2013 - 20:27
Jestem tego samego zdaniaWg mnie światła mijania w dzień w mieście to paranoja!Natomiast szosa, droga szybkiego ruchu jak najbardziej OK.
#257
Napisano 15 lutego 2013 - 20:38
Tylko co daje tu Wasze zdanie, skoro na światłach i tak musimy jeździćJestem tego samego zdania

#258
Napisano 15 lutego 2013 - 21:19






#259
Napisano 15 lutego 2013 - 22:28
kropla drąży skałę
Najczęściej nie skałę, tylko prostatę....

#260
Napisano 16 lutego 2013 - 09:51
dokładnie, moim zdaniem jazda całą dobe na światłach jest jednym z lepszych przepisów, a statystyki ktore Aron spamuje w opisie to kompletna bzdura, to czemu nikt nie zalożył "towrzystawa do walki z "debilami" wyprzedzających na podwójnej ciągłej" albo innych dziwacznych towarzyst. przepis to przepis i trzeba sie stosować do niego...a tak z ciekawości Aron jeździsz bez świateł?Tylko co daje tu Wasze zdanie, skoro na światłach i tak musimy jeździćJestem tego samego zdania
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
Pytanie niecodzienne |
Offtopic | pitkowechucherko |
|
![]()
|
|
Inna barwa światła żarówek |
Techniczny podstawowy | Stivo |
|
![]()
|
|
Światła dzienne na sterowniku DRL02 |
Modyfikujemy | andreeas7 |
|
![]()
|
|
Po podłączeniu ładowarki świecą się lampy do jazdy dziennej |
Techniczny podstawowy | Bezimienny Gość.Even_* |
|
![]()
|
|
Brak światła cofania. |
Techniczny podstawowy | Bezimienny Gość.transplantator_* |
|
![]()
|
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych